Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 5 juli 2016

Sommarlov

Igår kom barnbarnen Erik och Alice för sin årliga sommarlovsvecka på Getingstorp. Det började med buller och bång, regn och hagel , ja ett hiskeligt oväder som du ser på bilderna. Nu hoppas vi på bättring med bl. a. fina pooldagar. 
Inget elmoppeväder igår.
För väl att Sigge har sitt sitt gömsle under källartaket.
Ingen njutbar julibild.
Det såg hoppfullare ut när kvällssolen
slank ut genom grinden.





10 kommentarer:

  1. Mwn stackars elmoppen som fick stå ute i regnet! Tur ni ansra kunde vara inne och mysa.
    Nu när barnbarnen är hos er får vi verkligen hoppas att regnet hållet sig borta och solen istället värmer dom små när dom ska bada! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elmoppen är härdad så den klarar sig alltid. Att mysa inne är rätt spännande när det dånar där ute.
      Idag ser vädret genast hoppfullare ut så på dagens program står att göra poolen badklar.

      Radera
  2. Typiskt svenskt sommarväder! Hoppas att både ni och barnbarnen får en fin vecka (och bättre väder)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar alltid fixa till det på nåt sätt, här finns trots allt så mycket att göra. Idag sover barnbarnen ovanligt länge så dom börjar nog med att varva ner vilket alltid är möjligt här ute på landet.Bättre väder har vi redan.

      Radera
  3. Så typiskt svensk sommar men det vänder säkert. Håller mina tummar för att solen inte bara tittar fram utan att den också stannar kvar. Gissar att barnbarnen gärna plaskar i poolen annars finns det ju trivsamma saker att göra även inomhus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag plaskas det i poolen som du får se i morgon. Här finns som sagt alltid nåt trivsamt att hitta på, även när vädrets makter är vreda.

      Radera
  4. Så himla typiskt! Trodde först att det var bullar som vankades men läste om och såg att det var buller. Attans! Fast det utesluter ju inte att bullar vankades också.

    Det tillhör liksom svenskt sommarlov att man har en och annan regnig dag. När man minns tillbaka så minns man barndomens sommarlov som soliga och de där regniga dagarna torkade upp. Konstigt nog. Det är vi vuxna som lägger för mycket tyngd vid att det regnade hela sommaren, tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bullar är liksom inte mitt område. Jag kommer inte ihåg några regniga sommarlov. Idag är det sol och poolbad som gäller här på Getingstorp.

      Radera
  5. Alltså just nu verkar det bara vara stor-Stockholm som har fint väder. Det regnar i Östergötland och i Skåne liksom på Gotland har jag hört/läst. Å hagel i juli - suck! Hoppas att inte hela veckan blir så grym. Inte roligt för barnbarnen som ju älskar er trädgård och poolen förståss.

    Ser din elmoppe på bilden. Skyddar du den inte under tak/presenning? Men moppen kanske inte bryr sig om regn och hagel;-)

    Svar 1: Precis vad jag också (önske-)tänkte - Wales och Frankrike i final. Det vore nå't:-)
    Svar 2: Du har sååååå rätt. Även maken är uppväxt i hus med trädgård. Både han och jag valde lägenhet efter vår uppväxt;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väsentlig bättring idag så nu har det blivit både poolbad och växthusmåltid.

      Jag kan inte med nån omedelbarhet flytta elmoppen så snart det kommer oväder. Jag vill ju ha den tillgänglig för mig att använda när jag vill och behöver och inte alltid vara beroende av någon annans hjälp. Men blir det alltför bister väderlek så har den oxå en garageplats där den får skydd. Det är dock en tålig maskin som sällan vållar mig besvär.

      Alla präglas vi av vår uppväxt vilket förstås påverkar våra livsval.

      Radera