Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 2 september 2016

Nöjd igen

När jag är riktigt nöjd då vet du trogne läsare vad jag gjort. Just det, igår klippte jag gräset igen. Jag började vid 15-tiden och när klockan slog 17 så gjorde jag den sista finputsningen innan jag var klar med mitt dagsverke. 2-3 timmars arbete är för mig att betrakta som ett dagsverke då det är vad min stukade lekamen klarar numera. Det tar kortare tid att klippa vartefter sommaren fortskrider. Första klippningen i mitten på maj brukar ta c:a 3 timmar, antagligen beroende på att det i början på säsongen tar en tid innan  jag är varm i kläderna och allt sitter. Nu mot slutet är jag ibland nere under 2 timmar.

Tidsåtgången är dock av underordnad betydelse, allra helst som tid är nåt jag har väldigt gott om. Egentligen är det bättre ju längre tid det tar eftersom jag njuter av varje sekund på klipparen. Denna fäbless för gräsklippning beror förstås på att det är det enda fysiska trädgårdsarbete jag klarar av att utföra. Blir det då aldrig tråkigt att gång på gång köra omkring i gamla kända kvarter? Nej, tråkigt är ett ord som inte finns i min vokabulär vid dessa tillfällen.

När jag klippt klart och parkerat klipparen i garaget så kör jag alltid en runda i trädgården med elmoppen och bara njuter av det jag ser. Ett antal bilder blir det förstås som du ser här nedan. Jag undrar hur många bilder det blivit under de 8½ år vi bott här? Många är det.

Efter klippningen igår så tog vi vara på ännu ett av dessa tillfällen då vi grillade och åt en sen måltid i växthuset. Nelson, Osborne och Sigge var förstås med där ute. Det var en smått magisk kväll som är värd ett eget inlägg. Det kommer.
Nyklippt gräsmatta och nyklippt syrénhäck. Snyggt.

En klippbredd kvar, sedan är den här mattan klar.

Är det en älva som dansar in där borta i skogsbrynet?.

Av denna vy njuter jag. Om och om igen.

Den uteserveringen används inte så flitigt.

D har nyss plockat upp alla äpplen.

Som en skugga glider jag in i bilden.

Och ut ur densamma.

Där har det blivit ett antal måltider
i sommar.

Där finns plats för den som vill vila en stund.

Den ungerska syrénen trivs visst.

 När jag är klar är solen nästan oxå klar för dagen.

6 kommentarer:

  1. Just nu vekar alla gräsmattor växa som om det var den sista tiden. Delvis har dom rätt och allt är så vackert grönt innan det går över i gult! Du ha verkligen stora områden som ditt ansvar. Jag tycker om när gräsmattorna är hela och inte bryts av en massa saker! Vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu går vi väl på sista versen, en eller två klippningar kvar i år tror jag.
      Inte minst när man klipper är det skönt med hela gräsytor så att man slipper allt för mycket trixande.

      Radera
  2. Jag är så glad över vissa saker i i mitt liv Sverige. Som att jag lärt sonen att älvorna dansar över åkrarna på de tidiga morgnarna innan solen skrämt bort dem.
    - Titta mamma! Älvdans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Då är vi i a f några som fått uppleva älvdans.

      Radera
  3. Förstår att du varje gång du klippt gräset njuter för fullt av ditt verk! Å idag kunde du njuta för fullt också, inte bara av det nyklippta gräset utan av ytterligare en härlig sommardag och troligen en till måltid i växthuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så det är. Ibland består tillvaron bara av njutning. Det tackar jag särskilt för.

      Radera