Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 14 mars 2017

Vindkraft - en miljöfara?

Ibland läser jag en tidningsartikel i förbifarten utan större engagemang just då. Men, likafullt så sätter sig det lästa fast i minnet och dyker återkommande upp i mina tankar. För några veckor sedan läste jag en artikel som ställde frågor kring vindkraftens utbyggnad, framtid och påverkan på miljön.
Bildresultat för vindkraftsnurror
Hur ser det ut här om 25 år tro?

Jag har inte riktigt kunna släppa frågorna om vad som händer när vindkraftsnurrorna efter 25 år gjort sitt och inte längre levererar. Ska snurrorna stå kvar ute i markerna som fallfärdiga minnesmärken över vår omsorg om miljön eller kommer de att nogsamt och ansvarsfullt nedmonteras och miljön återställas av de som då äger anläggningarna? Jag antar att vindkraftsparkerna kommer att byta ägare ett antal gånger under sin livstid.  Ägare där  för flertalet vinstintresset väger tyngre än miljöintresset. 
Vad händer? Jag bara undrar.

PS Detta inlägg är oxå ett bra exempel på hur bloggen kan användas för att lätta på trycket i minnesbanken. Ett sätt att "skriva av sig".

10 kommentarer:

  1. En mycket bra och välbefogad fråga!!

    SvaraRadera
  2. Tack! Då är vi i alla fall två som tycker det.

    SvaraRadera
  3. Hur många har egentligen tänkt tanken, vad händer ? Hoppas iallafall någon/några har tänkt till. Det handlar ju trots allt om allas vår gemensamma framtid. Fast om 25 år... precis så som man inte ska tänka, for den tanken all världen väg ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vi alla börja tänka 25 år framåt kanske är nödvändigt för att rädda klotet. Men, lätt blir det inte.

      Radera
  4. Som miljövän har jag aldrig varit någon förespråkare för vindkraft, främsta anledningen är att snurrorna dödar våra fåglar. Massor av stor rovfåglar, varav en del är hotade arter möter sin baneman när de träffas av de snurrande vingarna.

    Det finns även andra skäl till att fundera över om vindkraft verkligen är miljövänligt. Dels det som du själv tar upp men även att de innehåller sällsynta jordartmetaller som i varierande grad är radioaktiva. Sällsynta jordartmetaller utvinns och förädlas i Kina. För varje ton sällsynta jordartmetaller som utvinns skapas ett ton radioaktivt avfall, en gruvbrytning som drabbar lokalbefolkningen hårt - men det är ju "långtbortistan" och inget som ägarna av vindkraften gärna upplyser om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att många fågelarter är hotade av snurrorna är t o m jag bekant med utan att vara särskilt väl insatt. Ändå ges såna fakta väldigt lite utrymme när vindkraftsetablering är aktuell. Då lyfts bara det miljöpositiva fram.
      Det där som är "långtbortistan" och "långtbortitiden" är något som ofta förtigs och som nog många av oss har en tendens att glömma. Jag behöver bara "se mig själv i spegeln" för att bli påmind om min glömska.

      Radera
  5. Kan alldeles för litet (= ingenting om jag ska vara ärlig) om ämnet så jag kan inte yttra mig här. Det enda jag kan säga att jag tycker att vindkraftverk är otroligt vackra att titta på - ooooops, du har med mig att göra;-) Sedan är vindkraftparken i Sverige otroligt liten jämfört med andra länder, exempelvis Spanien. Å sist - hade inte den blekaste om att de bara har en livslängd på 25 år. Det är uruselt tycker jag.

    PS. Snacka om att Gunilla kan sin sak! Imponerande!!! DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gillar man byggkranar så varför inte vindkraftverk.

      PS Jo, nog kan Gunilla sin sak. Där ligger vi i lä. Men, vi kan ju fotboll.

      Radera
  6. Jag tycker man sällan ser de där snurrorna göra det de ska: snurra. De står mest där som stora leksaker. Jag kan på ett sätt se dem så som BP gör, att de är vackra. Men Jag ser hellre naturen utan dem.

    I Spanien är det många som har solceller men det konstiga är att det ändå är dyrt. De flesta kopplar det endast till vattnet. De som kopplar det till elen får en käftsmäll för den el som "överproduceras" åker till elbolagen och då får husägaren betala för den el som transporteras. (Som jag har förstått det, bör jag tillägga.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att förstå alla turer på energiområdet.

      Radera