Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 30 april 2017

Sista april

Det är en ljuvlig tid vi går till mötes. 
Det blir måltid i växthuset i morgon.
Vid Valborg går alltid nån av mina tankar till mina 25 år i Uppsala. Som det firades, speciellt då under studietiden. Det är många härliga minnen jag bär på sedan den tiden. En del kanske t o m olämpliga för tryck, men inte mindre härliga för det. Numera är förstås mitt firande stillsammare, om det nu ens kan kallas firande. Nej, Valborgshelgen ingår numera ofta i en långdragen väntan på den  första växthusmåltiden för året. I morgon blir den av.
Första gräsklippningen är inte långt borta.
En annan väntan i dessa tider är väntan på årets första gräsklippning, den som alltid sker till min födelsedag den 17 maj. I år blir det dock inte som vanligt då jag inte längre klarar av att klippa själv. Jag kan kanske ta mig upp på klipparen, men fixar nog inte körningen lika elegant och säkert som förr. Jag får helt enkelt acceptera att det finns gränser även för mig. Vi ska nu köpa den tjänsten så att nu kommer någon hit och kör klipparen. Jag får väl se vad jag tycker efter första klippningen. Är allt bara klippt till min belåtenhet så är det inga problem. Jag får satsa på en grundlig introduktion till den som ska utföra klippningen.

10 kommentarer:

  1. När jag var liten firade vi ofta Valborg i Uppsala då mina föräldrar hade vänner där. Det är speciellt med alla vita mössor och alla glada studenter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den där Uppsalastämningen på Valborg var väldigt speciell.

      Radera
  2. Vilken underbar solig bild från Getingstorp. Det fotot inger verkligen hopp till att sommaren även kommer i år. Nu håller jag verkligen tummarna hårt att vädret "lyder" och tillåter er första måltid i växthuset imorgon. Hoppas på en bloggrapport:-)

    Du om någon är realist. Du inser dina begränsningar i tid och agerar därefter utan tillstymmelsen till sentimentalitet och/eller gnäll. Det beundrar jag dig för. Tror och hoppas att jag har samma inställning som du...
    Jag tänker på gräsklippningen såklart, den som du älskade så mycket. Men som du säger - från och med nu ska du vara "supervisor". Då är du ju i alla fall med på ett hörn, ett viktigt sådant!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser hoppfullt ut inför morgondagen. Bloggrapport kommer så klart.

      "Supervisor", den rollen tror jag oxå passar mig.

      Radera
  3. Härligt att få "maja" i växthuset! För egen del blir det nog till att njuta av majsolen på golfbanan (kanske inte helt överraskande). Trist att du inte kan klippa gräset, fast samtidigt härligt att du inser dina begränsningar och jag tror du kommer att göra dig fantastiskt bra som påhejande arbetsledare :)
    Ha nu en riktigt underbar första maj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En strålande första maj önskar jag dig och så klart att bollen går som du vill på golfbanan. Sol, klarblå himmel och inte för mycket vind får väl betecknas som fullgott golfväder.

      Påhejande arbetsledare känns inte heller helt fel. Nån nytta gör jag säkert.

      Radera
  4. Jag har aldrig upplevt Valborg som nåt speciellt. Är inte förtjust i eld och tycker oftast att man fryser ;) Vi har också haft en lugn helg hemma, men inte så dumt faktiskt. Snart är vi fullbokade så det har varit skönt att få ordning på saker, städa lite och vila lite ;)

    SvaraRadera
  5. Valborg blev nåt att fira först när jag kom till Uppsala. Inte så mysigt de år det var snö och kallt dock. Numera är det alltid Getingstorp som gäller.

    Efter att ha läst ert inlägg idag så förstår jag att ni behöver vila.

    SvaraRadera