Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 31 juli 2017

Semesteravbrott

Jag har ju tidigare nämnt att D hade semester veckan som gick. Hon klarade rätt bra att hålla sig undan tyngre trädgårdsarbete, men igår blev det ett avsteg då hon skapade en ny blomsterrabatt nere vid grinden. Det krävdes en rejäl arbetsinsats med mycket grävande och sågande då syrenhäcken är väldigt tät och rik på rötter.

Det krävdes rätt mycket jobb för att få till en rabatt.


Men, till slut så. Rosa Lovely Fairy heter rosen 
som lyser upp vid grinden. 
På den skuggiga sidan mitt emot
finns bl. a. hasselört.

6 kommentarer:

  1. Ingen rast och ingen ...ro? Klart det finns ro i att tädgårdera! Och ROsa Lovely Fairy låter ju väldigt lovande! Vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir det fint och ett trevligt välkomnande.

      Radera
  2. Tror att D led av svår trädgårdsabstinens efter nästan en hel vecka utan trädgårdsarbete. Å rabatten blev otroligt fin. D och min mamma har då nå't gemensamt - kärleken till rabatter och odla grönsaker. Själv har jag ärvt pappas gener som stavas fotboll;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske behövde hon en trädgårdsinsats och nöjd var hon, och jag, med resultatet.
      Det är minsann skilda intressen som går i arv.

      Radera
  3. Vilket välkomnande 😊 Det lyser riktigt fint vid grinden 👍 Jag kan tyvärr inte namn på våra sorter... Rosa Lovley Fairy klingar fint! Men säg mig... har ni inga rådhjur som kalasar? Dom rackarna tar rosorna först hos oss... Föresten: Har ni egen brunn eller kommunalt vatten?

    www.nacka144.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag lär mig en del namn på våra blommor genom att skriva om dom här på bloggen. När jag glömt så kan jag alltid gå in här och påminna mig. Visst har vi rådjur, men dom är faktiskt rätt skonsamma mot vår trädgård. Blir dom besvärliga så har D några supermetoder som brukar hjälpa, men lite svinn får vi allt räkna med

      Vi har egen brunn och har hittills inte haft några problem. Det är annars en svår sommar med bevattningsförbud till och från i kommunerna här omkring. En del med egen brunn har oxå drabbats. En bloggkompis från Eskilstunatrakten skrev häromdagen att dom fått köpa vatten för att hålla trädgården vid liv. Det hade hittills kostat 35.000:-

      Radera