Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 17 augusti 2017

Den tredje torsdagen i augusti

I fjol blev det Röda Ulven. Vi får se vad det
blir på lördag.
Rubriken syftar på att det till 1998 var lagstadgat att surströmming inte fick börja säljas förrän den tredje torsdagen i augusti. 
Men, tiderna förändras och från 1999 så är det inte längre så eftersom det inte längre finns något livsmedelshygieniskt motiv för en sådan bestämmelse. Strömmingen blir lekmogen vid olika tider längs Norrlandskusten och inläggningen blir därför klar vid olika tider.
Så härligt var det dukat i växthuset i fjol.
Det här med surströmmingspremiär lever dock kvar, så även hos mig. I år skjuter jag dock två dagar på intagandet av denna delikatess. På lördag kommer surströmming att stå på bordet i växthuset på Getingstorp. D som solidariskt provat surströmming några gånger med mig avstår numera och i år blir det kräftor för hennes del. Jag återkommer med en rapport från lördagens högtidsstund.

6 kommentarer:

  1. Skulle också valt kräftor istället och lika festligt blir det väl för det. Traditioner är alltid roligt att försöka hålla vid liv.

    Har åkt på ett smärre bakslag här på Malta när det gäller vovven. Mitt fel som inte kollat ordentligt men hunden måste vara 15 veckor och inte 8 veckor som jag trodde mig veta. Grrr.. vi som bokat flyg och allt. Nu får vi vänta till slutet på oktober men reser nog ändå i september för att hälsa på valpen. Känns lite tokigt men så kan det gå :) Det värsta som kan hända nu är att ägaren vill sälja så fort som möjligt men det vågar jag inte ens tänka på utan väntar lugnt på besked.

    SvaraRadera
  2. Surströmming ska man nog, som jag, vara uppväxt med för att uppskatta. Visst är det härligt att hålla traditioner vid liv.

    Tråkigt med vovven, men så kan det gå när man är ivrig. Kul ändå om ni åker och hälsar på valpen i september. Hoppas att ägaren förstår ert dilemma och att allt löser sig till det bästa.

    SvaraRadera
  3. Har aldrig ätit surströmming, vet inte ens hur det "doftar"! Grannen undrade för ett tag sedan om vi skulle äta kräftor, han skulle bara hitta några. Än har jag inget hört så han har väl inga hittat. Det är lite konstigt att vi inte kan köpa kräftor i Spanien (jag har heller aldrig sett det i affärerna) eftersom de skickas från Spanien till Sverige. Det kanske är därför ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du aldrig hittills ens känt doften av surströmming så torde du nog inte plötsligt bli en surströmmingsälskare. Jag ska väl inte påstå att doften är ljuvlig, men den är mycket speciell och jag älskar den.
      Mysko det där med kräftor i Spanien.

      Radera
  4. Dregel, dregel!!! Jag får hålla mig några dagar till den 31 augusti då Röda Ulven serveras traditionsenligt på Storgatan i Sundbyberg. Tycker precis som du att surströmming är en delikatess - att äta alltså, inte att känna lukten av;-) Hoppas mina kompisar (sedan åtta år tillbaks) inte backar ur, för jag får inte med mig maken dit kan jag säga;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi i a f två i bloggvärlden om omdömet delikatess. Kul med det årliga evenemanget i Sundbyberg och att du har kompisar som hänger på.

      Radera