Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 28 augusti 2017

Finbesök igen


Den här helgen har vi haft finbesök igen. Erik och Alice har varit hos oss då pappa Marcus och mamma Maria firat 10-årig bröllopsdag i Brighton. Varför Brighton? Jo, dom bodde och arbetade där innan Erik kom till världen så därför därför betyder Brighton nåt speciellt för dom.

När Erik och Alice är hos oss så brukar alltid Farmor få hjälp med lite göromål, så oxå denna gång. Det blev bl. a. en lång skogspromenad då dom tack vare Eriks uppmärksamhet lyckades hitta kantareller som tyvärr mest lyser med sin frånvaro i år. Efter det blev det matbrödsbak och igår kom den stora insatsen. Då fick Farmor hjälp att tömma vedboden  för att få plats med den ved som finns i de två runda vedstaplarna som står bredvid vedboden. Genom den hjälpinsatsen besparades D några dagars ensamt slit med veden.
Vedboden på väg att tömmas.
Och undan går det.


En av staplarna ska nog få plats i vedboden.

Erik och Alice samarbetar bra.

En fikapaus i växthuset är välförtjänt.

Sigge finns så klart i närheten.

Liksom Osborne.

Alice sprudlande glad,
Erik mera sammanbiten.

Alla är nöjda när vedboden är tom.

En av Emmas "gräsmattetomater" 
har fått plats vid vedboden.



6 kommentarer:

  1. haha, mina gräsmattetomater! Smickrande namn va?! För att förklara det närmare så var det så att första sommaren vi bodde här var den så kallade gräsmattan en total öken. Med vatten kom det upp ett och annat grässtrå och MÄNGDER med ogräs. Jag ryckte och ryckte kubikmeter med ogräs ur den lilla gräsmattan. Sedan kunde gräset börja få ta sin rättmätiga plats. Plötsligt såg jag dock något som såg bekant ut, mitt i gräsmattan. En tomatplanta! Den grävdes upp och placerades på ett lämpligare ställe. När så var dags gav den mig många tomater med en liten spets på, de var väldigt goda! Så därför tog jag hand om fröerna ur frukterna med förhoppningen om att avkomman skulle bli lika bra. Och det blev den! När man har möjlighet ska man så klart dela med sig av sina rikedomar!

    Perfekt med hantlangarhjälp! De hjälper väl till att fylla boden också!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig och för den den fylliga historiken om din "gräsmattetomat". Den är väldigt god och det är den tomat som i år givit allra mest skörd hos oss.
      Hantverkarhjälpen fick skjuts till skolan i morse så nu går skolarbetet före vedbodspåfyllnaden. Dessutom kommer mamma och pappa hem i kväll så Getingstorpsvistelsen är över för denna gång.

      Radera
  2. Ett toppenbesök på alla sätt ju! Jag tror dessutom att alla var lika nöjda!
    Brighton, ja. Där bodde jag i familj två somrar på raken för att lära mig engelska! Det var ju ett tag sedan,men minnena sitter i! Om jag ska vara petnoga bodde jag i Hove strax utanför Brighton! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett toppenbesök. Absolut!
      Så du har ett förflutet i Brighton. Fotbollslaget, numera i PL heter ju Brighton & Hove.

      Radera
  3. Bra med trädgårdshjälp åt D, och barnen verkar uppskatta "jobbet". Skrattade gott åt din bildtext "Alice sprudlande glad, Erik mera sammanbiten." Klart han är. Det är ju han som koncentrerar sig på att balansera skottkärran;-)

    Åsså gillar jag Sigges "attityd" på pallen. Han njuter ju för fullt i solen:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom tycker att det är kul att jobba när dom kommer hit. Inga "hittepåjobb" utan sånt som ändå ska göras.
      Syskon är dom, men olika som personligheter är dom oxå.

      Nog har Sigge "attityd" så det räcker.

      Radera