Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 14 september 2017

Följetongen Postnord

Bildresultat för postnord i kris
Postnord är ofta ute och "slirar".
Jag har haft ett antal dispyter med Postnord då jag på olika sätt drabbats av att de inte fullgör sitt uppdrag. Vad kan då jag göra åt detta?  Inte mycket då Postnord inte lyssnar till mina klagomål. När jag t ex mejlar till deras kundtjänst så får jag i bästa fall svar efter en vecka. Svar som aldrig fått mig att förstå varför försändelser varit försenade eller försvunna. Min tid är för dyrbar för att fortsätta köra huvudet i väggen. Det här inlägget får ses som ett enstaka avsteg.

Jag såg häromveckan ett antal TV-intervjuer med Postnords chef Anders Holm. Efter intervjuerna så förstår jag bättre att Postnord inte lyckas med sitt uppdrag. Holm framhöll i varannan mening vilket bra jobb alla medarbetare gör och att de dagligen arbetar hårt för att kvalitétshöja arbetet. Han hänvisar oxå till att de nu jobbar på en avreglerad marknad och att 4 av 10 försändelser utdelas av andra aktörer. Underförstått så är det inte bara Postnord som misslyckas. Därtill menar han att det behövs en ny postlag för att Postnord ska kunna fullgöra sitt uppdrag. Hur denna nya postlag skulle utformas och vad den skulle förändra framgick inte vid någon av intervjuerna. Det kan förstås Holm inte lastas för utan får tillskrivas en svag insats av de som skötte intervjuerna.

Medarbetarna på Postnord som av chefen beröms för goda insatser utmärker sig allt mera. Tidigare i år dömdes ett antal anställda på terminalen i Hallsberg för stöld då ett arbetslag satt i system att vittja försändelser. Detta avslöjades till slut genom kamerabevakning.

Härförleden utmärkte sig en av Postnords chaufförer genom att på motorvägen utanför Kungälv preja bilar och som grädde på moset knocka en förare till en bil han stoppat. Att chauffören senare fick sparken förändrar inte min uppfattning att det är något som är grundläggande fel med företaget Postnord. 

Det senaste som för min egen del Postnord har trasslat med är ett paket som lämnades in i Malmö den 4/9 och som utdelades den 11/9. En vecka för en försändelse från Malmö till Örebro???

Ett annat färskt exempel är en vara där företaget skickade sms om att paketet var inlämnat och på väg den 1/9 från Stockholm, men där fortfarande den 12/9 inte någon avi från Postnord landat i vår postlåda. Vid telefonkontakt med Postnord upplystes om att paketet fanns på utlämningsstället ????? Hur veta det när ingen avi skickats ut? Varför detta inte skett gavs ingen närmare förklaring till. Senare har jag fått veta att avisering sker/ska ske med automatik när försändelsen går till utlämningsstället. Inte ens det som ska ske med automatik fungerar hos Postnord. Häpnadsväckande!

Jag är övertygad om att det även hos Postnord finns medarbetare som dagligen gör sitt jobb efter bästa förmåga, men som ändå bara får skit eftersom de många svaga länkarna i distributionskedjan omöjliggör en bra slutprodukt. Ett förhållande som är en utmärkt grogrund för en osund företagskultur. 

Jag noterar nästan dagligen att många flera drabbas mycket värre än mig och min förhoppning är nu att medias allt tätare bevakning av Postnord leder till kraftfulla åtgärder från uppdragsgivaren Staten.

12 kommentarer:

  1. Det är så konstigt i dag att information inte går fram med all den teknik som finns! Varför kunde inte PostNord ha aviserat med SMS?

    Här i Spanien ska ju allt vara mañana men ändå så kan vi göra en beställning på Amazon klockan 9 på kvällen och ha det levererat klockan 9 på morgonen dagen efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför Postnord gör som dom gör eller inte gör, det är numera outgrundligt.
      Det är nog inte så tokigt med mañana. Här hemma utlovas allt vara så effektivt så att det ibland glöms bort att det inte räcker med bara ord. Det behövs handling oxå.

      Radera
  2. Jag har förstått att det inte fungerar speciellt bra det där med postgången. Nu har vi inte haft speciellt mycket med dem att göra sedan vi kom tillbaka hem, men "so far so good"...(peppar, peppar"!!!)

    SvaraRadera
  3. Kanske tillhör ni vinnarna i detta "postlotteri".

    SvaraRadera
  4. Jag hurrar för dig Steve för att du tar upp detta ämne. Här ute på glesbygden fungerade postgången alldeles utmärkt när vi flyttade hit med lantbrevbäraren som så snällt ringde på dörren om paketet inte rymdes i lådan. Jag törs inte längre beställa växter från utlandet efter att mitt jättestora paket med bl. a. dyra Rhododendron blivit liggande någonstans i en vecka. Med all digital service som finns idag gick det inte att hitta. Min son som jobbar för ett stort multinationellt företag kan berätta hisnade historier om fördröjda eller försvunna leveranser och då handlar det om jättesummor - varje dag.

    För oss här på landsbygden har privatiseringen inneburit att jag måste åka närmare tre mil för att hämta mitt bokpaket om jag beställt två böcker som inte ryms i lådan - sick!



    SvaraRadera
  5. Tack! När vi flyttade hit ut så fungerade postgången oxå här alldeles utmärkt, men med Postnords tillkomst och inträde på marknaden så har allt bara blivit sämre.

    Jag handlar nästan uteslutande över internet, men måste nu varje gång tänka efter om jag vågar eftersom jag inte längre kan var säker på att mina inköp kommer fram.

    När det är möjligt väljer jag andra transportföretag. Vi får hoppas att flera gör detta val så att Postnord med tiden blir utan transportuppdrag och försvinner från marknaden. Må en snar förändring komma till stånd.

    SvaraRadera
  6. Avregleringen av Posten är lika misslyckad som med Apoteket kan jag säga.
    Här har vi nu tre "aktörer" som delar ut posten. Väldigt effektivt och rationellt (ironi!!!). Har dock bara haft problem med Postnord som bland annat slarvat bort makens teststickor för blodsockret. Sedan har de lyckats utomordentligt bra med att påpeka att paketen med olika böcker jag klickat hem från amazon.co.uk faktiskt var skadade redan när de kom fram. Å självklart ligger paketen sällan på den plats som datorn säger att de ska ligga på. Ja, åsså har de dessutom slarvat bort min mans kallelse till en årlig undersökning på Danderyds sjukhus.

    Så japp, jag håller med dig!!!

    PS. De enda som faktiskt har funkat är deras sms-meddelanden. De kommer fram... DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här med avreglering är sannerligen ingen undermedicin. Här har vi två aktörer och av dessa är det Postnord som utmärker sig genom försvunna och försenade försändelser mm. Bedrövligt är det!

      Radera
  7. Me again: Vad sägs om Östersund????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Helt otroligt! Fantastiskt! Säger bara Potter, och då menar jag inte J K Rowlings Harry:-))))))))

    SvaraRadera
  8. Jag är glad att jag såg matchen. Fantastiskt! Jag har nu på morgonen läst en lååååång artikel om Graham Potter och hans väg från hyfsad spelare dit han kommit idag. En oerhört intressant människa och en udda fågel i kategorin fotbollstränare. Nu hoppas jag att sagan fortsätter.

    SvaraRadera
  9. Suck! Det finns snart inga ord när det gäller PostNord. Eländigare än eländigast. Det är väl bara en handfull i hela Sverige som inte har blivit drabbade på ett eller annat sätt! Bort med dom bara. Allt som är dåligt skyller vi i vårt hus på Maud Olofsson.... Hoppas jag inte trampade dig på tårna nu....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, du trampade mig inte på tårna. Bedrövligt är det.

      Radera