Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 29 mars 2018

Påsklovsbesök

I veckan har barnbarnen Erik och Alice varit på några dagars påsklovsbesök hos oss. Den här gången åkte dom för första gången buss från Örebro. Mamma Maria satte dom på bussen och Farmor väntade vid hållplatsen här i vår by. En ny upplevelse som dom tyckte var riktigt kul.
Det blev en selfie på bussen.
När dom kom i måndags så blev det först frukost och sedan en stunds vila innan lunchen. Därefter blev det som alltid lite jobb med farmor. Denna gång en ny uppgift då det nu var dags att såpskura trägolvet i Sinnesrorummet och låta den äkta mattan  genomgå den årliga "snötvätten" ute på gräsmattan.
Erik piskar och Alice slappar.

Lite bus hör förstås till.
Alice tyckte det var extra kul att såpskura 
barfota med  farmor. 


Härligt såpskurat golv.
Matta och möbler på plats igen.
En av dagarna blev det oxå en promenad i omgivningarna med farmor för att ta in påskris.
Det är härligt när ljuset börjar komma in
i glasverandan.

Här planerar D och jag att äta påskbuffé på Påskafton.
En riktigt Glad Påsk önskar jag Dig!



10 kommentarer:

  1. Vad härligt med såpskurat golv! Den doften känns ända hit och jag har bestämt för mig att jag kände den förra året också. Vad mysigt att få hjälp av barnbarns och vad mysigt för dom att få komma och hälsa på. Glad påsk på er och jag är helt övertygad om att påskmåltiden blir fantastisk på sedvanligt Getingstorpsvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst är det härligt att få föra traditioner vidare till kommande generationer. Jag ser fram emot glasverandabuffé i slösande solsken. GLAD PÅSK!

      Radera
  2. Å jag som trodde att barnarbete är förbjudet i Sverige;-) Nej, skojar bara. Det är ju jättekul att introducera "gamla traditioner" till iPhone- och iPad-generationen. Erik och Alice är ju totalt med på notorna också. Riktigt roligt!
    SMHI har ju förutspått soligt väder i dina och mina trakter, så jag hoppas att solen kommer att skina på er när ni intar ert påskbuffé.
    Glad Påsk till dig och D:-)

    SvaraRadera
  3. Visst är det kul att föra gamla traditioner vidare till kommande generationer. Erik och Alice gillar verkligen att delta i sysslorna här på Getingstorp. Dom pratar båda om att dom skulle vilja bo här i framtiden. Vem vet, kanske blir det så.
    Vi får nog äta en tidig påskbuffé på Påskafton så att glasverandan är omsluten av sol då det trots det vackra vädret ändå är lite bistert.

    SvaraRadera
  4. Låter som en härlig stund där med barnenbsamt perfekt att de kan hjälpa till! När de blir vuxna kommer de att minnas detta och uppskatta det på samma sätt som jag i dag uppskattar att jag varit med och kokat lakan med min farmor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror oxå att de kommer att minnas dessa stunder med glädje och förundran.
      Jag minns än idag så väl när jag vid besök hos mormor & morfar tog på mig lagårdskläderna och fick hjälpa mormor att mjölka korna. Handmjölka.

      Radera
  5. Så fina foton från ert fina ställe! Rent å snyggt blev det också. Vilken tur att snön ligger kvar för snötvätten av mattan.
    Glad Påsk önskar jag dig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu när snötvätten är klar så kan snön gärna försvinna vilket oxå är på gång.

      Radera
  6. Härligt med besök! Önskar en fin påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Barnbarnsbesöken är alltid härliga.

      Radera