Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 20 juni 2018

Junimorgon på Getingstorp

Vid den här tiden på året är det en ren njutning att stiga upp vid 4-tiden. Då möts jag av tystnad och en uppgående sol. Någon enstaka fågel har oxå vaknat och bjuder på en morgonserenad. Jag älskar stunder som dessa.

Så här ljuvlig ter sig morgonen på
Getingstorp kl.04.30.

Gårdagens fallna träd smeks även det av morgonsolen.

14 kommentarer:

  1. Jag kan föreställa mig friden, fåglarnas kvitter, lukten av sommar!!! Jag satt en stund på bron imorse och bara njöt. Här regnade det lite igårkväll... jag förstår din junimorgon exakt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du sitter på bron en morgon så känner du nog samma känsla som jag gör när jag öppnar fönstret på morgonen och bara tar in det som naturen bjuder.

      Radera
  2. Så vackert! Fast lite väl tidigt för mig.
    Sköt om dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vid den tiden är jag ensam uppe i huset så jag förstår att det är väl tidigt för många. Ha de gott!

      Radera
  3. Det är lite speciellt att vara uppe så tidigt, och särskilt om man kan känna att det är OK, att inga krav finns på att man måste prestera under dagen som kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några krav på att prestera har jag då sannerligen inte. Förutom att jag idag ska se Portugal-Marocko, Uruguay - Saudiarabien och Iran - Spanien i fotbolls-VM. Om det blir livligt i dina kvarter i kväll igen så vet du nu vad det beror på.

      Radera
  4. Liiite i tidigaste laget om jag får säga min mening, även om jag förstår att det är härligt. I skrivande stund har första matchen på agendan avgjorts och jag måste säga att Marocko borde kanske ha utnyttjat åtminstone en av alla chanser lite bättre, men så kan det gå... Nu återstår att se vad som händer i kvällsmatchen om Spanien får dela ledningen med Portugal eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir rätt många tråkiga matcher, men det räcker inte att bara "ställa ut skorna" för de bättre lagen. Tycker oxå att Marocko borde klarat att sätta nån av sina chanser. Uruguay - Saudiarabien blev oxå en rätt enahanda tillställning. För att inte tala om första halvlek av Iran - Spanien. Men, jag ska nog kämpa mig igenom andra halvlek oxå. Det är tufft att vara med om VM.

      Radera
  5. Oj så tidigt! Ibland om jag är vaken då tar jag en titt ut, men går och lägger mig igen och somnar om. Förr brukade jag komma hem vid den tiden efter en fest. Vi tillbringade somrarna på landet strax söder om Marstrand då. En stillhet och vackert när "älvorna dansade" med sina dimslöjor.

    SvaraRadera
  6. Somna om på morgonen är inte min starka sida numera. Inte kommer jag heller hemsläntrande vid den här tiden numera. .

    SvaraRadera
  7. Dessa ljusa sommarnätter, då är det en fröjd att jobba natt måste jag säga, allt går mycket lättare när det är ljust ute, synd att det vänder nu....

    SvaraRadera
  8. Jag kan tänka mig att nattjobb går lättare vid den här tiden på året och så härligt att cykla hem efter nattpasset.

    SvaraRadera
  9. Har då aldrig förstått hur f*n man kan vakna klockan fyra på morgonen. Möjligen kan jag minnas att jag kom hem vid denna tid när jag var betydligt yngre än vad jag är nu;-)
    Antar att du väcks av fågelkvittret som förresten börjar här redan strax efter klockan 02:00. Oooooops, ja det är då jag lägger mig nuförtiden. Under sommaren alltså. Så du förstår säkert att jag inte vaknar efter två timmar;-)

    SvaraRadera
  10. Jag har alltid varit en morgonmänniska, men fyra tycker även jag är väl tidigt. Efter min stroke så förändrades jag mycket vilket innebär att ibland är det inte jag själv som bestämmer utan det blir som kroppen vill. Inte så lätt att förklara inser jag, men visst skulle jag ändå vilja sova till sjutiden som var normalt förr. Den här årstiden är det ändå njutbart att gå upp vid fyratiden, men det är det inte i november. Jag förstår att det är VM-klockan som gäller för dig nu.

    SvaraRadera