Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 18 juli 2018

Semester

Den här veckan har D och jag semester. Semester, kan man ha det när man är pensionär? Ja då, det är bara att bestämma sig för att göra nåt semesterliknande. Som t ex ingenting,  vilket underlättas av den tryckande värmen. Därtill  kan man "äta ute" varje kväll. 
Igår kväll blev det ännu en sån där magisk kväll under det gamla äppelträdet. En ljuvlig kväll från kl. 19 till c:a 23. Om tolv timmar bänkar jag mig åter under äppelträdet. I kväll bjuds det visst grekiskt.

Igår bjöd D på Wasa Sport, skivad potatis, kaviar, 
gräslök och gräddfil. Smaskens!
En enkel och god sommarmåltid. 
Sigge och Osborne som alltid i närheten. 
Gräsmattorna ser inte roliga ut.
Jag kan parkera min elmoppe vid bordet.
Och där tar Sigge gärna plats.




6 kommentarer:

  1. Semester är ju egentligen bara ett avbrott från vardagen. För vissa innebär det att man jobbar ihjäl sig med huset och trädgården i ställt för på det som man tjänar in pengar så man kan göra just det där på hus och trädgård. För andra är det semester att resa medan vissa tycker det räcker med att ligga i hängmattan med en bok.

    Er måltid såg jättegod ut och påminde om min i går! Till lunch bredde jag på majonnäs, skivade en kall cevapcici och en tomat, strödde över gräslök och några varv med svartpepparkvarnen. Det blev jättegott tyckte vi alla tre! Jag älskar hårt bröd och min räddning är Ikea som ligger ca 10 minuter bort med bil. En förpackning med stora rågknäcke på nästan 500 g kostar 3 € så det är överkomligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså kan även vi pensionärer ha semester.

      Det enkla kan smaka alldeles utsökt. Håller med dig om hårt bröd, Wasa Sport är min favorit, det skulle jag inte vilja avvara.

      Radera
  2. Då har både ni och vi semester. Skrev nämligen ett liknande semesterinlägg idag. Ibland är vi synkade:-) Din måltid är så himla enkel, tar nolltid att göra och det är ju såååååå gott! WASA Sport är vår favo också. Gillar den limegröna servetten:-) Å om du vill ha ytterligare en enkel men ack så god måltid så kommer en här (den gjorde vi igår kväll):

    Surdegs-/rustikbaguette i skivor eller rostat bröd. Lägg på tomatklyftor och mozzarella. Krydda med svartpeppar. Ställ i mikron i cirkatre minuter (de blir godare i ugnen, men i den värmen orkade vi inte sätta på den) till mozzerellan har smält en aning. Servera med färsk basilika och valfri sallad vid sidan om. Okej, salladen köptes från ICAS deli;-) Tar mindre än fem minuter och är såååå gott.

    PS. Dina gräsmattor liknar våra på innergården. Å björkarna har blivit gula redan. Lite spill får man ta;-) DS.

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt med semester. Och läckra sommarrätter klarar vi av att fixa både på Getingstorp och i Täby.

    PS Lite spill? Nu är det väl ändå väl mycket spill.

    SvaraRadera
  4. "Äta ute" hör verkligen till semester, och inte dumt att få inta den goda maten under äppelträdet sent på kvällen när det börjar svalka, det låter ljuvligt! Mums med knäckemacka med potatis och gott tillbehör!
    Hälsningar från en sval balkong nu klockan 23.50 på natten! Vill inte gå in i det varma sovrummet!

    SvaraRadera
  5. Sova ute nån natt vore nog inte så dumt.

    SvaraRadera