Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 30 september 2018

Otäck utveckling

europe-right-wing-xenophobic-parties
Dom blir allt flera i Europa, de högerpopulistiska och nationalistiska partierna. 
(bilden från migrationsinfo.se)

I vår södra grannland Danmark sker just nu förändringar som jag tycker är oroväckande. Förändringar till följd av politiska beslut.
Dansk radio och TV skärs ned dramatiskt. 400 medarbetare får sparken. Ett antal TV- och radiokanaler skrotas och DR får till uppgift att ”sprida dansk kultur” och ska betona att ”det danska samhället har rötter i kristendomen”. 
Områdena sport, underhållning, livsstil och utländsk fiktion skärs ned kraftig . Utbudet av danska filmer ska ökas i förhållande till utländska. 48% av den musik som framförs ska vara dansk.
Den danska regeringen i samarbete med högerpopulistiska Dansk Folkeparti står för denna kursändring.
Skulle samma sak kunna hända i Sverige?  Kom ihåg vad SD:s partiledare Jimmie Åkessons nyligen sade i Morgonpasset: " P3 är en skitkanal. Hade jag varit chef här hade jag lagt ner P3 direkt. Jag tycker det är vänsterliberal smörja".
Avgörande kursändringar i samhället börjar oftast med små, små förändringar som vi kanske inte inte bryr oss särskilt mycket om. Men, många små förändringar kan ända i systemskiften där vi till slut inte känner igen oss utan vi står där och undrar: Vad var det som hände? Då kan det vara för sent.  Tänk på det!

12 kommentarer:

  1. Usch, det är riktigt läskigt!!
    Kram och ha en trevlig fortsättning på söndagen i alla fall!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att många inser det läskiga i vad som händer. Men, vi slutar förstås inte njuta. Närmast blir det en italiensk ratatouille.
      En trevlig avslutning på helgen önskar jag oxå er!

      Radera
  2. Oroväckande??? Jag blir för fasen livrädd och hör stöveltramp i fjärran. Det kommer närmare och närmare.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Desto viktigare att vi alla ser de små, små förändringarna och vart de kan leda. Och agerar därefter.

      Radera
  3. Jag väljer att inte komentera politik (som jag beslutade när jag gick in i cybervärlden) Men jag är för den skull inte en nickedocka!!! Trevlig söndagskväll nu Steve´!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte heller skriva om politik eller ge mig in i samhällsdebatten här på bloggen då det ofta leder till ett antal märkliga kommentarer och påhopp, men den här gången kunde jag inte hålla mig. Ha en trevlig måndag!

      Radera
    2. Ja det kan bli så, vi ska inte bara sitta still och titta på... du reagerade bra.

      Radera
    3. Tack! Vi får inte låta oss skrämmas till tystnad. Ha de gott!

      Radera
  4. Jag förstår att länder är rädda om sin kultur och historia, att det så klart är bättre att köpa det som är tillverkat i min närhet i stället för tusentals mil ifrån. Inte för att det har tillverkats av andra men det är ju helt koko att köpa långtbortifrån när det finns nära. Men sedan är det ju också så att jag måste kolla vad min plånbok tillåter mig och ibland kan den inte accepter det dubbla priset för något som producerat några kilometer bort.

    Men någonstans blir det ju fel när man säger att det SKA vara 48 % danskt osv. Så om jag vore dansk och inte gillar dansk musik (precis som jag inte finner mycket njutning i svensk musik - passar mig inte alls, det mesta är i mina ögon bara total skit som jag inte fattar att de kunnat få kontrakt för), ska jag då flytta utomlands för att på radio för höra det jag vill?

    Vad är vinningen i det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även vi köper t ex i första hand lokalproducerade livsmedel, men detta handlar ju om något helt annat. En obehaglig form av "protektionism" som i förlängningen syftar till att begränsa människors valmöjligheter vilket i förlängningen leder till begränsningar i demokratin.
      Att t ex begränsa utbudet av utländsk musik till förmån för inhemsk handlar i detta fall inte om musiksmak som jag ser det utan om nåt i förlängningen mycket otäckare.

      Radera
  5. Håller med Veiken. Blir också livrädd. Utvecklingen är skrämmande helt enkelt. Å Danmark är ju inte det enda landet med denna utveckling. Här är det ändå fortfarande ganska "moderat" om jag ska uttrycka mig så. Men med tanke på valutgången och allt som "hänger i luften" just nu... Nej, usch...
    Förstår inte och kommer aldrig att förstå att människor aldrig verkar lära sig nåt någon gång.

    PS. Föredrar nog också din italienska ratatouille här. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst lär sig människor, vi lär oss bara olika saker vilket leder till att somliga tycker si och andra tycker så. Och vill man förneka historien så blir ju lärdomarna därefter.

      PS Den italienska ratatouillen smakade utsökt.

      Radera