Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 5 november 2018

Sydamerikainspirerat

Idag känner jag igen november. Apropå rubriken;
likadan dimma kan man nog möta i Anderna.
Salsa Caruso , en spännande rätt från Uruguay, bjöd D på igår. Receptet hade jag hittat. Till detta ett vin, Garzon,  från samma land. Visst är det spännande att prova nyheter i köket. För mig var det premiär både för mat och vin från Uruguay.

Nu är tiden inne för levande ljus på bordet.
Maträtten var god och återkommer säkert.
 Vinet udda och återkommer inte.
PS  Mat och vin är inget jag tänker på i samband med Uruguay. Däremot fotboll. Uruguay arrangerade den allra första VM-turneringen i fotboll 1930, en turnering som de oxå vann efter att i finalen ha besegrat grannlandet Argentina med 4-2.
I årets VM i Ryssland blev det däremot respass redan i kvartsfinalen. Förlust med 0-2 mot Frankrike trots stjärnor som Luis Suárez och Edison Cavani i laget.

16 kommentarer:

  1. Kollade receptet och det lät verkligen riktigt gott! Som du säger, landet är en bland yta på många sätt. För mig som vet att fotboll är något man tvingades sparka på på gympan i skolan så är landet nog blankare än för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uruguay har säkert mera än fotboll att erbjuda, men är man fotbollsfantast så är man.

      Radera
  2. Spännande! Uruguay får mig att tänka på varken mat, vin eller fotboll. Mer som ett land jag faktiskt vet ganska så lite om. Kul att du delar med dig av nya recept och ideér. Något att föreslå för min käre make när vi inte vet vad som ska tillagas. Fast när det gäller vin köper jag bara det lokala eller Italienskt och möjligen Spanskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förslag på nya maträtter är alltid välkomna. Att prova nya viner är ofta ett vågspel. Vi har oxå ett antal "säkra kort" som vi håller oss till, men ibland så känner vi för nåt nytt. Om vinet då dessutom rekommenderas av någon erkänd vinsajt så känns det ju rätt säkert. Men, den här gången slog det fel.

      Radera
  3. Jag säger som du, Uruguay är definitivt mer fotboll än mat! Men varför inte, det kan ju vara värt att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testar man inte så får man inget veta.

      Radera
  4. Precis som du tänkte jag på fotboll när jag läste Uruguay. Suarez är ju given som vampyr, men han verkar ha lugnat ned sig. Det var dags om man säger så.

    Hade aldrig förknippat den underbara pastarätten med Uruguay heller utan med Italien. Italienska favo stället l'Incontro som tyvärr inte finns längre serverade en pasta med likadana ingredienser (utom skinkan) och kallade den för... ja, det har jag glömt;-) Tack för inspirationen där. Den pastan ska jag absolut testa. MUMS!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är definitivt värd att testa. Skinka valde vi förstås oxå bort.

      Radera
  5. Me again: Glömde ju säga att Caruso inte heller har nåt med Uruguay att göra. Å dessutom glömde jag ju att nämna de fina limegröna servetterna:-)
    Vi är inga vinexperter och är urtråkiga på den fronten. Har hittat de viner vi gillar å de köper vi. Ja, jag vet urtrist.
    Åsså undrar jag en sak: läste på en bokblogg att förlagen mer och mer använder bokbloggare/Instagram för bokrecensioner, istället för experter på tidningar alltså. Å bloggarna får cred på omslagen. Så jag undrar om man/du kanske borde kolla bloggar för vinrekommendationer. Nu tror jag inte att Systembolaget förser bloggare med vinflaskor för test, men ändå. Leta! Bara en idé om du har tråkigt i novemberrusket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag bara sett receptet så hade jag trott att det var en italiensk rätt.
      Det här med viner är minsann inte lätt, smaken är ju delad som bekant. Man ska inte lita för mycket på experter.

      Radera
  6. Låter kryddigt och gott! Tycker det är en konst att förnya mig i köket, visserligen roligt men det är så mycket enklare att köra på det gamla vanliga när man har lite bråttom. Ibland tar jag mig i kragen och kör en ny rätt per vecka som sen bedöms om den ska få stanna eller ej innan klipper sparas i en pärm. Trevligt när man båda två är engagerade i måltiderna på olika sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måltiderna har med tiden kommit att betyda allt mera hos oss och vi är båda benägna att testa nya rätter. Det är riktigt kul att jaga nya spännande recept, gärna från andra matkulturer.

      Radera
  7. Spännande med nya maträtter, tyvärr ....är dålig på att laga mat, eller rättare sagt, prioriterar inte att stå i köket!
    T.o.m jag vet vem Suarez är, han som bits, förhoppningsvis inte längre! Maken kände igen båda namnen, han kan lite mer om fotboll än jag, men så många matcher i VM som jag såg i år har jag nog aldrig sett förut, så visst är det kul!

    SvaraRadera
  8. Visst är det spännande med nya maträtter. Att som Suarez vara känd för att bitas kan knappast vara så upplyftande, men sådan är ju verkligheten.

    SvaraRadera
  9. Låter gott, jag älskar svamp! Vinet lät ju tristare, men om man inte provar så får man inte veta! ;)

    SvaraRadera
  10. Även här är svamp, speciellt kantareller, en favorit. Det där med vin kan vara ett vågspel ibland.

    SvaraRadera