Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 11 december 2018

Veckans fisk

Utsökt middag 2:a Advent.

Vi försöker äta fisk minst en gång i veckan. Förra veckans Veckans fisk, lättrimmad torsk med beurre blanc och broccolimousse som D bjöd på i söndags var en riktig höjdare. 
Färsk torskrygg är en av mina absoluta favoriter. Denna gång tillagad på ett sätt som jag tidigare inte provat och dessutom med spännande och välsmakande tillbehör.
En rätt även vacker att titta på.

6 kommentarer:

  1. Det där lät ju gott! Broccolimousse måste jag prova - fast ångkokt broccoli med smör eller olivolja och flingsalt är svårslaget ...

    SvaraRadera
  2. Broccolimoussen var jättegod och kan ju tjäna som tillbehör till många olika rätter.

    SvaraRadera
  3. Den rätten var återigen helt i min smak! Å då jag själv inte alls gillar "hel" broccoli så tycker jag att det är en utmärkt idé att göra en mousse av grönsaken som inte smakar någonting om jag får säga så. Å broccolimousse passar ju till en massa andra rätter också. Beurre blanc påminner lite om bearnaisesås, dvs den gillas också. Å just det smöret som "motvikt" till den rimmade torsken måste vara en höjdare:-)
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Den här rätten ska du testa. Det var en höjdare, men oxå rätt mycket pyssel med att laga vad jag kunde se. Jag är ju så lyckligt lottad så att jag bara kan sitta och titta på när det skapas. Hade beurre blanc varit lite som bearnaisesås, då hade betyget inte blivit lika högt. Broccolimoussen smakade ljuvligt.

      Radera
  4. Gillar också torsk! Hela rätten ser verkligen god ut!
    Älskar fisk, men det blir mest lax här hemma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lax är en väldigt god och användbar fisk som jag fiskade mycket i min ungdom. Men, då D inte tål lax så har vi fått stryka den från vår fisklista.

      Radera