Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 7 december 2018

Jeeppiee! Äntligen !!!!!!

Tuff start för D och Jeepen idag.
 Du som följer min blogg vet att D  i oktober i fjol drabbades av vad läkarna diagnosticerade som epilepsi och därmed blev hennes körkort direkt indraget i 1  år. Just då dök ord som katastrof och omöjligt upp, men som vanligt började vi snart tänka i andra termer; Vad kan vi göra? Hur löser vi detta?

Som alltid är det viktigt att låta processen ha sin gång och efter några månader,
när årsskiftet var passerat, så började vi i stället för katastrofscenarier se möjligheter igen.


När ett år passerat så började det se riktigt ljust ut.  Genomförd medicinsk utredning påvisade ingen epilepsi och D är åter sitt gamla vanliga jag. Förvisso ett år äldre, men ändå. Körkortstillståndet som D måste söka igen blev beviljat och hon har nu åter körkortet i sin hand.

Vad som återstod efter detta var  att få Jeepen i gammal god form. Vinterhjulen är på och en grundlig service  gjord innan det idag var dags för kontrollbesiktning som den passerade u a så nu är det bara att tuta och köra för D.
 Mera än ett år sedan Jeepen var i tjänst.


Men, nu kör vi.
Hur har då det gångna året varit? En prövning på många sätt förstås, men vi har lyckats lösa det mesta. Inte sällan med mycket okonventionella metoder. Att gå in på hur vi ordnat tillvaron låter sig inte göras här då inlägget skulle bli alltför långt. Jag nöjer mig med att konstatera att det varit ett prövande men oxå lärorikt år och nu riktar vi med tillförsikt blicken framåt. 

16 kommentarer:

  1. ÄNTLIGEN! Vad skönt att höra, det måste verkligen ha varit jobbigt på många sätt. Tur att ni har familj som kunnat hjälpa er också.

    Måste ha varit underbart för D att ta denna första turen i bilen igen!

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att efter nästan 14 månader åter råda över den egna vardagen. På nåt märkligt sätt har vi relativt omärkta lyckats ta oss igenom skärselden.
    Så klart var det en speciell känsla för D att idag åter igen ratta sin älskade Jeep. Hon tyckte dessutom att det kändes precis som vanligt.

    SvaraRadera
  3. Stort, stort GRATTIS till körkortet och Jeepen som besiktigades utan anmärkning! Lycka kan jag tänka mig, total lycka för D. Men som du berättade många gånger på bloggen så blev ju era farhågor att vara utan bil inte alls besannade. Skulle ändå vara intressant att höra/läsa hur era okonventionella metoder såg ut.

    Visst är man bortskämd med bil, även om man inte åker långa sträckor. Bara att storhandla en dag i veckan till exempel. Men åt andra sidan finns det ju mathem.se - till exempel.

    Blogga gärna om er okonventionella metoder. Ska ta lärdom av dom, när jag väl är i samma situation;-)

    PS. Det bästa av allt är väl ändå att D inte lider av epilepsi. Vilken läkarmiss! "Sue them" säger jag bara. Nej, ingen idé i Sverige. Hade det varit USA hade ni kunnat göra storkovan... DS.

    SvaraRadera
  4. Tack snälla du! Jag tror inte att jag återkommer till de okonventionella metoderna. Dom är inte alla tillämpbara för andra än just oss. Nu lägger vi det här året till handlingarna och drar nytta av allt vi lärt oss och alla kloka beslut vi tagit.
    PS Visst, det viktigaste är att D inte har epilepsi och är tillbaka i gammal god form. Om det var en "läkarmiss" kan inte jag bedöma. Bra var ändå att läkaren tog det hela på allvar och att D fått genomgå en mycket grundlig medicinsk utredning. Sammantaget är D mycket nöjd med läkarens insatser. Bra är oxå att hon haft samma läkare hela tiden. En frisk D är värd mera än alla storkovor i världen.

    SvaraRadera
  5. Härligt att både Jeepen och körkortet är på banan igen! Tuta nu och kör. Njut av vägarna, den trygga bilen saknar totalt problem ute på vägarna. Ett märke jag faktiskt funderade på innan min andra X:3a fick rulla in på gården. Jeepen har förövrigt en riktig 4W lina. En hälsning från en regnig Norrlandskust.

    SvaraRadera
  6. Det känns befriande att åter själva bestämma över tillvaron, att inte alltid behöva vara beroende av någon annan.
    Vi är jättenöjda med att vi valde Jeep efter vår Citroen C 5. Det känns tryggt med nåt rejält och f f a fyrhjulsdrivet när man bor på landet. BMW X 3 tar man väl sig oxå rätt bra fram med ute på vischan.
    Vi har snöslask även här.

    SvaraRadera
  7. Grattis till både D:s återvunna hälsa och frihet. Jag klarade pga sjukdom inte att köra eller på annat sätt ta mig utanför hemmet på fem år. Vet hur husarrest känns och att ständigt vara utelämnad till andras goda vilja eller helt enkelt avstå från många av livets enklaste självklarheter. Lärde mig att färdtjänsten i länet inte är mycket att hänga i julgranen.
    Skönt att bilen gick igenom, sånt sparar både tid och pengar.
    Hoppas ni får möjlighet att ta igen en del av det "förlorade" året.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Tack snälla du! Då vet du hur det är att hela tiden vara beroende av andra för även de mest basala. Vi njuter i fulla drag av att ha klarat det senaste året och ser till att göra det bästa av varje dag vi möter.

    SvaraRadera
  9. Så skönt att höra! Jag har en kamrat som precis gått igenom samma sak och fick börja köra för ungefär en månad sedan och jag kan säga att hon tycker det är såå skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en oerhörd lättnad. Liksom för din kompis.

      Radera
  10. Vilken härlig lite för tidig julklapp, måste kännas underbart!!! Stort GRATTIS!! Å snö har ni fått också ser jag...på gott och ont! Det lyser ju upp lite, men det kan bli halt ute på vägarna....
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Visst kan vi kalla detta en för tidig julklapp. Allt känns så mycket mycket lättare när vi själva rår över vardagen igen.
      Den där snön var på tillfälligt besök, nu är det åter grönt och grått där ute.

      Radera
  11. Åh vilken lycka! Den kan inte mätas i pengar.... det är väl den bästa julklapp ni kunde få! Dessutom är jeepen i bästa trim. Jag är så glad för er skull!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Jo, nu känns det bra må du tro.

      Radera
  12. Så FANTASTISKT skönt detta måste vara! Stort GRATTIS! Härligt att ni orkade stå ut att vänta, och hoppas tillvaron ska bli lite enklare för er nu! Kramar från oss

    SvaraRadera
  13. Tusen tack snälla ni! Ja, det är fantastiskt skönt att vi själva återigen kan bestämma över vardagen. Det kändes riktigt lyxigt när D för en stund sedan åkte iväg för att köpa blommor och en julgran. Sånt låter sig inte så lätt göras utan bil.

    SvaraRadera