Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 2 februari 2019

Ljuvliga tulpantid

Tulpaner och timmerflottare
från mina hemtrakter.
Sedan nån vecka tillbaka så finns det alltid ett antal tulpanbuketter på Getingstorp.  Det hör liksom till. En första påtaglig föraning om att ljusare tider stundar. D ser till att jag möter tulpaner vart än jag befinner mig i huset.
Några knoppiga kvistar har D plockat på 
skogspromenaden med Osborne.



9 kommentarer:

  1. Extra vackert med fynden från Osborne-promenaden!

    SvaraRadera
  2. Kan inte låta bli att skratta lite här. Så här års visar ju många bloggare upp tulpaner. Det hör liksom till;-) Det som jag tycker är så roligt att fotobloggare ofta visar upp blommorna först när de är vissna. För dessa entusiaster har ruttna tulpanblad nåt visst, som de tycker är perfekt som fotoobjekt. Tänkte på vår gemensamma bloggkompis och världens bästa fotograf Anita som häromdagen la upp några exempel.

    Å vad skrattar jag då åt? Jo, jag tror inte att du kommer att föreviga vissna tulpaner på foton Har en känsla av att blommorna ryker när de börjar luktar illa och ser gamla och ruttna ut. Hoppas nu bara att jag inte har fel om mitt antagande att D ersätter med nya buketter direkt;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är inte ensam om den här speciella tulpankänslan.

      Nej, några vissna tulpaner kommer du inte att få se från Getingstorp.

      Radera
    2. Tulpanbladen jag fotograferade var inte alls ruttna!! De var vissna, det vill säga torra och krispiga, i mitt tycke ett spännande fotomotiv som jag försökte göra något av. Blommor ruttnar inte, de vissnar, ruttnar gör de bara om de får för mycket vatten eller om man inte bryr sig om at byta vatten ofta i vasen där de står. Det skrev jag ju som svar till dig hos mig. Kul att du har så lätt för att skratta :)

      Radera
    3. Tulpaner är vackra och jag beundrar D som i sin ambition gör så mycket för att du ska känna glädje och harmoni på Getingstorp. Det måste kännas väldigt svårt ibland att handskas med den situation du dessvärre befinner dig i, med begränsad rörlighet och andra besvär som jag förmodligen inte känner till.
      Önskar dig allt väl en härlig söndag från Malta!

      Radera
    4. Håller med dig om tulpanerna. De var vissna, inte ruttna. Att vissna är ju en del i en blommas livscykel, att t ex jämföras med en åldrande människa. Förstår att du som fotogeni ser mera i en vissen blomma än vad jag gör.

      D gör verkligen allt för att förgylla min tillvaro. En tillvaro som kan vara väldigt svår att hantera och som du så riktigt påpekar består av så mycket mera än det utifrån synliga. Men, hittills har jag lyckats "landa på fötterna" och gör allt för att fortsätta med det. Önskar oxå dig en fortsatt härlig söndag från ett idag i rikligt med snö inbäddat Getingstorp!

      Radera
  3. Åh, man blir nästan religiös när dom första tulpanerna kommer. En ljuvlig tid väntar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst händer det nåt speciellt.

      Radera