Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 14 februari 2019

Nyhet

D:s nygjorda Aperol spritz-marmelad.
Jag har, som du säkert upptäckt, haft rätt sparsamt med inlägg under senare tid. Inte ens några inlägg av härliga måltider som D bjudit på. För det bjuder hon fortfarande på även om de inte dokumenterats så flitigt på sistone. Dagens inlägg har dock matanknytning. D gjorde nämligen en helt ny marmelad häromdagen, Aperol spritz- marmelad. Den smakade jag för första gången i morse. Mycket god blir betyget.
Tyvärr gick det inte att länka till receptet i Allt om Mat , men här kommer det om du vill testa :

Till 5 dl.
3 apelsiner
5 cl Aperol
10 cl prosecco eller vitt vin
300 g syltsocker

Gör så här
1. Skölj apelsinerna i ljummet vatten. Skala av yttersta skalet med potatisskalare. Strimla skalet mycket fint, mät till 1 dl. Pressa ut 2½ dl saft.
2. Blanda apelsinskal, apelsinsaft, Aperol och prosecco i en kastrull. Koka ihop c:a 5 min. Mät saft och skalblandningen till 3 dl.
3. Tillsätt syltsockret och koka under omrörning c:a 5 min. Häll upp i väl rengjorda burkar och låt kallna.

8 kommentarer:

  1. Låter underbart gott, men tyvärr inge för mig som är citrusintolerant.
    Ha en fin alla hjärtans dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du får hitta nåt annat gott att njuta av.
      Önskar oxå dig en fin Alla hjärtans dag!

      Radera
  2. Aperol Spritz har jag aldrig druckit, men visst hört talas om på flera bloggar. Visste inte att man kunde använda drycken till att göra marmelad. Skrattade gott när jag såg receptet och du berättade innan att du äåt marmeladen till frukost - hick:-))))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid lika roligt när jag kan bjuda dig på ett skratt.

      Radera
  3. Intressant! Gillar drinken, men har aldrig hört talas om den som marmelad!! ;)

    SvaraRadera
  4. Aperol, är det åt det beskare hållet så som Campari? Låter gott! Älskar marmelader!

    SvaraRadera