Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 15 februari 2019

Alla hjärtans dag

På Alla hjärtans dag brukar vi alltid äta något lite festligare. Igår bjöd D halstrad tonfisk (färsk) med chilimajonnäs. En fräsch, vacker och utsökt god rätt. Dagen till ära bjöds oxå en fräsch bärdessert
Färsk tonfisk är en absolut favorit.

Perfekt tillagad. Så läckert, så gott!

12 kommentarer:

  1. Alltså färsk tonfisk, finns det något godare? Jag har aldrig lagat till det själv, men dock ätit det vid några få tillfällen, mums!
    Å marmeladen i ditt förra inlägg ser gudomlig ut också, vad ljuvligt att ha D i köket förstår jag!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är tonfisk en höjdare. Och visst är D en höjdare i köket. Oxå.

      Radera
  2. Yummie, yummie, dregel, dregel! Älskar färsk tonfisk som steks mycket kort tid på båda sidor och förblir rå inuti. Den smälter i munnen. Precis så ser tonfisken ut hos dig på bilderna. Å har du tänkt på att tonfiskbiten på den högra tallriken ser ut som ett hjärta!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är uppmärksam som alltid, visst ser den ut som ett hjärta.

      Radera
  3. Färsk tonfisk är en favorit, sååå gott! Vi lagar det då och då. Har tur som har bra priser på färsk tonfisk där vi storhandlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färsk tonfisk är dyr, men väl värd sitt pris tycker jag.

      Radera
  4. Åh, färsk tonfisk. Så läckert. Det enda jag saknar här är god fisk. Här finns bra fisk, men den smakar inget eller mest chili. Skaldjur däremot är gudomliga här.

    SvaraRadera
  5. Är man Göteborgare så är förstås god fisk en självklarhet. Det trodde jag fanns i Thailand, men där ser man. Njut av skaldjuren!

    SvaraRadera
  6. Älskar färsk tonfisk! Äter det mycket här i Spanien, enkelt att tillreda, men ack så gott. Brukar ofta ha alioli, vitlöksmajonäs till.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Aioli är oxå ett utmärkt tillbehör till tonfisk.

      Radera
  7. Borde nog ta mig ned till fiskdisken och köpa en bit. Mannen min, Tristobert emellanåt, vill inte ha och då blir det ju besvärligare. Men jag får väl lägga en bit entrecote intill. :D Vilket jag för övrigt först trodde att det var på bilden så jag blev lite förvånad. Kött hos er? Nä, tänkte väl det ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inget kött här inte. Har Tristobert provat färsk tonfisk? Benämns ju ibland som fiskvärldens oxfilé.

      Radera