Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 26 april 2019

Datortrassel




0_1518071702224_20180207_210438.jpg
Så här ser skärmen ut när jag startar datorn.

Har drabbats av datorstopp.  När jag startar datorn så kommer inte min normala skärmbild upp utan jag får upp en svart sida med en massa obegriplig text, en mix av text och sifferbeteckningar ( se bild ovan ), som avslutas med följande:
Reboot and Select proper Boot device 
or insert Boot Media in selected Boot device and press a key . Därifrån kommer jag inte vidare.

Detta har drabbat mig förr, men då har jag åtgärdat det genom en s k norsk återställning,  brutit strömmen för en kort stund. Nu hjälper inte denna åtgärd varför jag fått låna D:s laptop. Som enarmad så kommer jag inte bra överens med den då jag är van med ett rejält tangentbord och en separat mus. Dessutom får jag inte tillgång till något av allt det jag har sparat på min fasta dator.

Jg har förstås googlat på problemet och tittat in på ett  antal sajter där problemet förklaras och tips på lösningar ges. Dock är dessa tips oftast levererade av "datorexperter" vars förslag till lösningar är mera obegripliga än den text jag har på skärmen. Genomgående används datortermer som i vart fall jag inte förstår. Steg ett i åtgärdspaketet är dock avklarat då D hjälpt mig att kolla så att alla kablar sitter som dom ska.

Vid tillfällen som detta så framgår det hur oerhört beroende jag är av min dator. Den är ju min i stort sett enda kontakt med omvärlden. 

Jakten på en lösning går vidare.

18 kommentarer:

  1. Om du bara visste hur synd jag tycker om dig. Förstår precis hur handikappad man kan bli utan fungerande dator, speciellt i sitt fall då du ju måste ha en stationär dator med ett riktigt tangentbord. Önskade jag kunde hjälpa dig. Enda förslaget jag har är att leta fram reboot disketten eller CD-skivan och stoppa in den i datorn. Detta förutsätter såklart att man en gång i tiden gjorde en sådan när man köpte datorn. Kan berätta att jag sällan gjorde det, vilket jag har fått ångra några gånger.
    Hoppas du får hjälp av en datakunnig och så håller jag tummarna att du har gjort backup på dina bilder. Det är en av få saker jag är hyfsat duktig på. Har såklart lärt mig den hårda vägen... där också;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reboot disketten, var är den tro? Barn och barnbarn kommer på besök idag och då hoppas jag på en lösning.

      Radera
  2. Men vad jobbigt! Jag tycker jag är datorvana och -kunnig men har ju mannen min att luta mig emot. Datorer är hans grej.

    Tänker på musen, den borde du ju enkelt bara kunna plugga in i laptopen. Pekplattor är inte det enklaste alla gånger.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar lösa rätt många av de problem som jag ramlar över, men har sällan nån aning hur jag gjorde. Det här ligger dock utanför vad jag ens vågar mig på. Jag hoppas att det löser sig när barn och barnbarn kommer på besök idag.

    SvaraRadera
  4. Tyvärr kan jag inte hjälpa dej med att lösa ditt dataproblem, men förstår att det är jobbigt. Hoppas någon kan hjälpa dig.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas på hjälp vid barnbesök senare idag. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Eftersom det där med tekniken inte är riktigt min grej kan jag tyvärr inte bistå med något annat än många förhoppningar att det löser sig!! I min värld är alla tekniska prylar sådant som ska fungera när jag trycker på "on-knappen"! Håller tummarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blir till att köpa en ny hårddisk. Får hjälp med installation på onsdag.

      Radera
  7. Oj oj oj, inte kul Hoppas du for hjälp av barnen. Jag skulle annars försöka starta den i felsäker läge... Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!Konstaterad hårddiskkrasch. Får hjälp med att köpa en ny och installation på onsdag.

      Radera
    2. Aj aj aj!!! Inte kul, hoppas du inte tappar något bara. Lycka till.

      Åke från www.nacka144.se

      Radera
    3. Tack! Vi får se vad som går att rädda. Bilder sparar jag ner på separat hårddisk 2 ggr/år så de flesta är kvar.

      Radera
  8. Tur du har fått hjälp nu, och att det löser sig i veckan! Inte kul när datorn kraschar--- jag kan inte heller nånting om datorer, de ska bara funka! Tyvärr är min man inte heller den som kan hjälpa till bäst vad gäller datorn, trots att han är tekniker....fast med ordet "flyg" framför så förstår man att det inte är samma sak! Men sönerna kan det där med datorer, det är tur det. Lycka till nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Håller med dig, datorer ska bara fungera. I morgon är förhoppningsvis allt åter till det normala.

      Radera
  9. Oj vad jobbigt! Ser att det blir ny dator, så hoppas att allt blir bra med denna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir sälert bra när den nya är på plats.

      Radera
  10. Svar: Ja, vad säger man! Ajax, Ajax Ajax. Vilket (ungdoms-)gäng. Å eftersom du till och med lovordar gänget trots att Tottenham är ditt favolag så... Helt underbart med sådana skrällar. Precis vad CL behöver.

    Så det lutar åt en ny dator för dig. Bra det, för jag saknar dina inlägg. Japp det gör jag faktiskt...

    Ha en trevlig valborg, helst med ny dator:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är Ajax ett härligt gäng, spännande fortsättning följer. England som hoppats på en helengelsk final sörjer väl idag efter att Barcelona knockat Liverpool. Kanske inte rättvist med 3-0, men fotboll går ju ut på att göra mål. Något som den där Messi behärskar till fulländning.

      Ja, nu har jag min dator igång igen efter 8 timmars arbete för M. Ny hårddisk, uppdatering av program mm.

      Radera