Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 6 april 2019

Favorit i repris

Igår bjöd D på smörrebröd till middag, en populär och återkommande rätt på Getingstorp.  Alltid lika spännande då D hela tiden skapar någon ny smörrebrödsvariant som jag inte testat förr. Smörrebröd lärde vi oss att älska under de år då vi ofta  reste iväg på en Köpenhamnsweekend.
Tre välsmakande smörrebröd, med öl och snaps för mig.

D valde denna gång att prova sherry till smörrebröden, 
en ny och riktigt lyckad kombination tyckte hon.

En nöjd och glad gubbe.

4 kommentarer:

  1. Ojojoj! Vilken fest! Orkade ni äta allt det där!? Ser ut som mat till sex personer, rena restaurangen!

    Bakom dig, i fönstret, där står det en väldigt söt liten staty som jag antar är påskrelaterat. Så fint!

    Vet du, när jag ser den där servetthållaren så kom jag på något som jag saknar: mina amplar i smide. Och åh vad de skulle vara fina hos dig! Så här ser de ut, finns i tre storlekar, jag har de två mindre:
    http://1.bp.blogspot.com/-AojUoD50soc/UgDK7lEkgWI/AAAAAAAAFzo/O89tUSuhiqQ/s1600/d4.jpg

    Själv kunde jag köpa dem via det senaste (sista?) jobbet i Sverige så jag vet tyvärr inte var man kan hitta dem nu. På Steninge slott vet jag att de hade de stora modellerna, de var så himla fina där.

    SvaraRadera
  2. Visst var det festligt. Det ser mastigare ut på bild än vad det faktiskt var, så det slank ner rätt lätt. Eftersom vi aldrig går ut och äter numera så försöker vi skapa lite restaurangkänsla här hemma då och då.
    Hönsfamiljen i fönstret köpte vi i stället för levande höns när vi flyttade hit, så den står framme hela året.
    Smidesampeln är väldigt vacker. Smide passar väldigt bra här. Vi har bl. a. smidesljusstakar i taket i såväl växthuset som Sinnesrorummet.

    SvaraRadera
  3. Smörrebröd - mums! Älskar dom! Nästa gång du visar olika varianter får du gärna skriva vad de består av. Närmaste ställe där jag får äta smörrebröd då och då är en dansk restaurang inne på Centralstationen. Vilken fin bild på dig! Ser att du också tillhör skaran som låter håret växa just nu;-) Det klär dig, lite "mjukare". Tuffare när du var mera snaggad. Men glad är du hursomhelst:-)

    SvaraRadera
  4. Den här gången var det ett smörrebröd med pankopanerad spättafilé och kapris, ett med en ny Skagenröra och ett med "köttbullar" (Quorn). De övriga tillbehören ser du rätt bra på bilderna. Vi får se vad det blir nästa gång.
    D fick styla min frisyr innan bilden togs. De få gånger jag är med på bild vill jag ju se presentabel ut. Jag har blivit allt "mjukare" med åren, den tuffa lookens tid är förbi.

    SvaraRadera