Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 3 maj 2019

Valborgsfirande på Getingstorp

Ett försenat inlägg från Valborgsmässoafton eftersom jag haft datortrubbel. D och jag hälsade våren på vårt sätt. Med grekisk sallad och växthuspremiär. Det kallar jag ett riktigt firande. Det går förstås inte att jämföra med firandet från mina år som student i Uppsala, men ändå ett firande. Som tillvaron ter sig så kan det inte bli mycket bättre än så. Jag är i a f glad så länge jag klarar av att ta mig ut och upp på elmoppen så att jag kan kan förflytta mig i trädgården och njuta av årstidsskiftningarna.
Körsbärsträd i blomning.

Det nya staketet blev riktigt snyggt.

Nystädat och delvis kalkmålat växthus.

P-platsen för min elmoppe gör att jag inte 
behöver gå många steg.


Odlingssäsongen på gång där ute.

Vad väntar här tro?

Jo, grekisk sallad med vederbörliga tillbehör.

Valborgsmässoafton snart till ända.

14 kommentarer:

  1. Härligt! Jag njuter så av att läsa hur ni njuter av ert växthus. Jag vet ju själv vilken underbar plats det är.

    Och snyggt med det nya planket! (Jupp, envisas att kalla det för plank för ett staket ska vara minst 50 % luft och du vet ju vilken språkpolis jag är! Helt och totalt hopplös, jag vet. Min storebror håller på att strypa mig emellanåt ...)

    Ser att det är massor med fetaost på era tallrikar. Åh, saknar en riktigt god fetaost! Den enda jag hittar som är acceptabel här är Lidls. Den är som sagt acceptabel men knappast njutbar. Svärmor skulle ta med sig från Serbien i somras men så upptäckte vi att det gick inte för att det r en mjölkprodukt och då är det ajabaja enligt tullbestämmelserna. I Sverige brukade jag köpa i "turkaffärerna" (förlåt men de där helt fantastiska butikerna med alla möjliga roliga matvaror från hela världen) och den var så där smäktande len och god!

    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att du kan njuta av att vi njuter. Du har verkligen förstått hur viktigt vårt växthus är för oss.
      Jag är oxå språkpolis, men jag tror att du är strået vassare. Det är ett högt staket. Hade det varit ett plank hade brädorna varit bredare och suttit tätare så att det inte gått att se igenom.
      Ja, se det där med tullbestämmelser.. Visst är "turkaffärerna" fantastiska.
      En härlig helg önskar jag oxå er !

      Radera
  2. Vilka härliga bilder från din och D:s valborgsmässoafton! Då firade ni lika "otraditionellt" som vi då. Ni åt grekisk och vi kinamat. Man ska äta det man känner för, eller hur!?
    Staketet blev otroligt snyggt. Är impad hur snabbt det kom upp. Era hantverkare har då verkligen inga långa väntetider. Så här fort hade det aldrig blivit gjort i nollåttaland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste inte vara sill och snaps på Valborg. Vi gillar otraditionellt.
      Vå hantverkare, vär alltiallo A, är helt fantastisk. Hans kunnande och effektivitet går inte att hitta annorstädes. I 17 år har vi haft lyckan att känna varandra

      Radera
  3. Me again: Glömde ju totalt att kommentera den otroligt fina och minst sagt annorlunda bordsduken. Den är otroligt läcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du uppmärksamnmade duken som har en särskild plats i våra hjärtan då vi fått den av min mamma.

      Radera
  4. Valborgs afton är något vist. Elden och allt som hör till... den grekiska sallade bara älskar jag. Osten speciellt. Muren så vackert!!! Det här ska jag allt visa min M. Vi brukar fira vår Valborg med brasa redan den tjugonionde, livskamraten fyller nämnligen år då så då samlar vi barnen och div släkt liksom på samma gång. Nu i år var det torrt och presis började det blåsa upp så jag tog det säkra före det osäkra. Vår brasa blev av den 2:a mej, det duggade lite då också.

    SvaraRadera
  5. Jag älskar grekisk sallad, åtföljd av tzatziki, ouzo och Retsina.

    Den där tegelmuren var en idé som D fick för 5 år sedan och vi är riktigt nöjda med resultatet.
    se inlägg om muren här :(https://stevereflekterar.blogspot.com/2014/04/tradgardsprojekt-pa-gang.html ).

    Så bra att kunna slå samman Valborg- och födelsedagsafirande. Brasa har många blivit allt försiktigare med. Klokt m t p torkan och brandrisken.

    SvaraRadera
  6. Vår bästa tid är nu - fast det är kallt! Hela den ljusa, ljuva sommaren ligger framför oss. Det är bara att ta för sig av allt härligt som kommer nu!

    SvaraRadera
  7. + 5 och hagel här för en stund sedan, men det är bara att suga i sig av allt det goa , sköna som väntar.

    SvaraRadera
  8. Ser härligt ut!
    Gillar ert växthus, så fint.
    Tråkigt med datatrubbel, hoppas allt är fixat nu.

    SvaraRadera
  9. Tack! Vårt växthus är en ljuvlig fristad.
    Datatrubblet är över och nu fungerar allt som det ska igen.

    SvaraRadera
  10. Svar: Ja, ytterligare en "andrahalvleksskräll". Helt otroligt! Och helt underbart. Tycker väldigt synd om Ajax, men är otroligt glad att fotbollen kan överraska två kvällar i rad. Sällan man får uppleva det.

    Tycker du ska rapportera om dina "känslor" om den här matchen. Då har vi "täckt upp" varandra.

    PS. En helengelsk CL-final. Vad tror du? Är kluven själv, men jag är ju Liverpool-fan sedan Grobelaar-tiden, så jag håller nog på Liverpool. Det kanske du också gör efter ditt inlägg för en tid sedan. Men efter kvällens skräll har du kanske ändrat dig... DS.

    SvaraRadera
  11. Skrev ett inlägg om båda matcherna tidigt i morse.

    PS Med en helengelsk final så drabbas väl engelsmännen av hybris nu. England åter på tronen, bäst i världen o s v.
    Jag håller nog på Liverpool ändå, gillar deras inställning. Så lätt återfår Tottenham inte mina sympatier.

    SvaraRadera