Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 6 juni 2019

Fotbollskväll

Igår kväll tittade jag på fotboll, semifinal i UEFA Nations League mellan Portugal - Schweiz. Matchen var ingen höjdare, en rätt medioker tillställning. Vad som däremot var  en höjdare var att sitta med öppna fönster i den ljuvliga junikvällen. En höjdare var oxå Cristiano Ronaldo som tog sitt Portugal till final genom att göra ett hat trick i matchen som slutade 3-1 till Portugal. I kväll avgörs vilka som blir finalmotståndare, Nederländerna eller England. 
Som grädde på moset fick jag oxå en släng av VAR. På gott och ont.
21.30 Härlig halvtidsutsikt.

04.30 nu på morgonen möts jag av en sval och fräsch
morgondimma när jag öppnar fönstret.


                           

10 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad jag tycker om videogranskning... ok det går fort i både hockey och fotboll... dessutom har det blivit mycket mer teknik... antar att mycket slantar står på spel också. Dessutom tror jag många passar inom filmens värld. Jag har tappat lite på den riktiga fotbollskänslan jag en gång hade... Men nu till din fina utsikt. Jag var själv ute och gick ett varv runt huset i morgonrock och satte mig en stund på en bänk och njöt in den fina morgonluften. Sommaren är på gång på riktigt. Jag önskar dig och D en trevlig nationaldag.

    www.nacka144.se

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag är oxå lite tveeggad till det här med videogranskning. Tycker riktigt illa om det filmande som blivit allt vanligare i fotbollen. Det borde beivras mycket hårdare. Även om vi kan tappa den riktiga fotbollskänslan så tappar du och jag aldrig känslan för våra resp. platser på jorden. Vilken ynnest att kunna gå en sväng runt huset i bara morgonrock. En trevlig nationaldag önskar jag oxå dig!

    SvaraRadera
  3. Eftersom fotboll ... äsch, vem försöker jag lura ... sport inte är min grej så hoppade jag texten och njöt av bilderna i stället!

    SvaraRadera
  4. Ett helt OK val av dig tycker jag. Jag njöt oxå mera av utsikten än av matchen.

    SvaraRadera
  5. Tusen tack för ditt inlägg! Läste din blogg i morse. Hade jag inte gjort det hade jag missat England-Holland. Såg faktiskt inte gårdagens match heller, då vi var på vift ute på stan. Första halvleken av pågående match var ju ingen höjdare heller, medioker tillställning även här.
    Ja, och imorgon spelar Sverige mot Malta utan "inspelad" backlinje, men Malta borde vi ju klara av. Värre lär det bli mot Spanien. Dessutom börjar dam-VM imorgon. Det är mycket fotboll just nu. Inte mig emot alls egentligen. Borde bara lära mig att kolla tv-tablån lite oftare;-)

    Dina bilder är härliga. 30 grader här idag och fortfarande 23 grader ute nu. Jag njuter:-) Antar att du också gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg inte matchen igår då vi grillade tonfisk och åt sen middag under äppelträdet. Jag kommer nog inte att se Maltamatchen då Marcus med familj kommer och bjuder på lyxmiddag som dom lagar på plats (julklapp). Det blir oxå provning av mousserande viner.

      Jag lider av värmen dagtid, njuter först efter solens nedgång.

      Radera
  6. Me again: Ja, åsså fick du och jag två slängar av VAR till ikväll. Inte bara det, vi fick också se ett engelsk försvar som var under all kritik. F*n också. Men spännande blev det i alla fall ett tag. Holland vann rättvist och borde skicka några blommor till det engelska försvaret som tack.
    Nu har jag tittat i tv-tablån;-) Finalen mellan Portugal och Holland är alltså på söndag, och då kolliderar den med min favo serie "Ett fall för Vera" i svt1, som jag iofs kan kolla på svtplay...

    Portugal har Ronaldo, det säger väl nästan allt tycker jag. Eller vad tycker du?!

    SvaraRadera
  7. Som sagt, såg inte matchen. Finalen kommer jag antagligen att se. Svårtippad tycker jag. Magkänslan säger Holland.

    SvaraRadera
  8. Det där med VAR är definitivt på gott och ont, jag vet inte riktigt vad jag tycker... VAR eller inte, nu verkar det kunna bli mycket fotboll ett tag framöver, skönt att kunna vila ögonen på din vackra utsikt mellan matcherna!

    SvaraRadera
  9. Ibland så avstår jag t o m matcher till förmån för utsikten.

    SvaraRadera