Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 7 juni 2019

Sen grillkväll


Nationaldagsarrangemang.
Att grilla är inte det första jag tänker på i den värme som just nu råder. Men, väntar man till solens nedgång så blir det riktigt behagligt. Gårdagens grillkväll blev därför riktigt sen,  startade 21.30 och ändade vid midnatt. D bjöd på grillfavoriten tonfisk som intogs under det gamla äppelträdet. En alldeles underbar avslutning på nationaldagen.
Dags för grillkväll.
Snart så.
Tonfisken på plats.
Sigge övervakar grillningen.
Där borta under det gamla äppelträdet ska vi sitta. 
Osborne väntar.
. Dukat till sen middag, kl. 22.00.


 Välkommen till bords.

Vid midnatt avslutade vi kvällen.


10 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt. Det är inte varje kväll man kan njuta så i Sverige. Dessutom på själva nationaldagen.Idag har vi det mycket svalare, men ändå skönt och solen skiner för fullt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att ta vara på de tillfällen som bjuds.

      Radera
  2. Midnatt ... Då sov jag. Eller försökte i alla fall, är inne i den där åldern då mycket spökar till det i kroppen.

    Tonfisk, det har jag i stort sett ätit från burk. Skämmigt med tanke på var vi bor. Mannen min är lagom intresserad av tonfisk så då blir det liksom inte av. Sant att jag ju är urusel på att tillaga fisk. Och då menar jag URUSEL! Tragiskt ...

    Hade gärna suttit med under äppelträdet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt när kroppen krånglar till tillvaron.
      Grilkla tonfisk är inte svårt alls säger D så ska du prova att göra. Då är du inte längre urusel, vilket jag har svårt att tro att du nånsin är.
      Dert är ren och skär njutning att sitta där under äppelträdet så jag förstår dig.

      Radera
  3. När det är så här varmt kan det få bli middag senare! Ser både gott och mysigt ut!

    SvaraRadera
  4. Japp, du skulle trivas i Spanien;-) Alltså där äter man sällan middag före klockan 22:00. Så fortsätt med era nya spanska matvanor så länge det är varmt ute! Kan även konstatera att det då definitivt inte var en typiskt svensk rätt som hamnade på tallriken heller. Bra där! Sill och färskpotatis ska sparas till Midsommar;-)

    PS. 3-0 mot Malta, helt okej, men inte mera med tanke på att Malta är och förblir en blåbärsnation. Men himla kul att Isak fick näta med ett riktigt snyggt mål. 4-0 för Frankrike mot Sydkorea. Ja, Sydkorea spelade upp sig i andra halvlek, eller om det var Frankrike som slog ned på takten. En himla rolig match inför 75 000 åskådare. WOW!!! Frankrike är en av mina favoriter att ta hem bucklan på hemmaplan.
    Zappade alltså mellan herr- och damfotboll. Ganska kul faktiskt.

    SvaraRadera
  5. Sena m måltider i sommarvärme har jag alltid gillat. Det måste inte alltid vara typiskt svenskt på tallriken.

    Det blev faktiskt fotboll för mig i kväll ändå. Marcus hade planerat in det efter vår julklappsmåltid. OK match även om det borde ramlat in några ytterligare bollar. Maltas målvakt gjorde dock en bra match. Tittade inte på dammatchen. Jag får se hur mycket jag kommer att titta på VM. Tycker att damfotbollen stagnerat, f f a tekniskt och att matcherna därför är tråkiga att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För en gångs skull håller jag inte alls med dig om stagnationen. Har sett stora och mindre stora glimtar av alla matcher förutom dom som gick på C More (har inte Sportkanalen). Kvalitén av årets matcher hittills har varit otroligt hög enligt mig. Även domarnas insats är snäppet bättre än för fyra år sedan. VAR även här. Bra!
      Har ibland känslan av att svensk damfotboll har stagnerat, men att andra länder har utvecklats otroligt mycket - enligt mig alltså. England är ett exempel. Skottland, som visserligen förlorade 1-3 mot England har kommit långt. Den skotska målvakten gjorde en suverän insats.
      Tror jag bloggar om VM imorgon.

      Radera
  6. Det är nog så att jag bedömer klassen efter svensk fotboll där jag under flera år blivit besviken på utvecklingen. Der är f f a tekniken / bollkänslan som jag tycker är bristfällig. Förhoppningsvis får jag anledning att revidera mina åsikter efter årets turnering.
    Taktiskt och systemmässigt tycker jag damerna hänger bra med. Håller med dig om att många länder tagit stora steg.

    SvaraRadera