Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 23 augusti 2019

Fiskmåltider

På helgerna äter vi ofta någon extra god fiskrätt. Förrförra söndagen bjöd Dmandelfisk till middag. Ett recept hon testat förr, men som hon nu skruvade till på sitt eget oefterhärmliga sätt. Till fisken bjöds en vit Rioja. Ett mycket bra vinval och sammantaget en utsökt söndagmiddag.

En sak som fascinerar mig är alla spännande ingredienser som D använder i sin matlagning. Att huvuddelen av ingredienserna dessutom kommer från egen odling förhöjer förstås upplevelsen.
Mandelfisk a la D,en läcker söndagmiddag.

I lördags bjöds en riktig höjdare i form av rödtunga Albert.  Ett utsökt vin som sällskap även denna gång. Ännu en riktig höjdarmåltid. 
Rödtunga Albert, en riktigt delikat måltid.
Mellan ovanstående fiskmåltider har jag oxå hunnit med årets surströmming . En fisk som jag får äta själv då D äter kräftor vid dessa tillfällen. Som sig bör åts detta den tredje torsdagen i augusti, lagstadgad surströmmingspremiär fram till 1998.
Dukat till urströmming  och kräftor i glasverandan.
Kallax surströmming var av utsökt kvalitet. Kräftorna färska.


12 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut! Äter gärna fisk men lagar det inte. Inte bra, i alla fall. :D

    Vad mysigt att ni har så många ställen att välja att sitta och äta vid! Flera uteställen men även inne. Det är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. D är en fena på fiskrätter. Oxå!

      Visst är det bra med många matställen, allra helst som vi ofta måste anpassa till min avtagande förmåga att ta mig fram.
      Glasverandan har blivit en ny favorit då vi kan sitta där med öppna dörrar och få både inne- och utekänsla.

      Radera
  2. Mums så gott med fisk! Extra mums på surströmmingen! Det var några år sen sist jag åt surströmming, är ju ensam i hushållet att tycka om det, min man vill nog helst inte vara hemma alls om jag skulle öppna en burk! Så sugen jag blev!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl inte sällan så att bara en person i hushållet älskar surströmming. Du får väl locka din man och fresta med nåt extra för att han ska stå ut med en afton av denna doft..

      Radera
  3. Dregel, dregel för alla maträtter, men speciellt för (eller rättare sagt över) surströmmingen. Hoppas innerligt att vår traditionella "surströmmingsträff" blir av nästa torsdag. Ser förresten att du äter din surströmming utan rödlök och med hårt tunnbröd. Jag äter alltid med lök och gör en "rulle" med mjukt tunnbröd. Kul med olika "traditioner".
    Perfekt med så många olika matplatser. Och med tanke på surströmmingens "doft" är det ju definitivt en fördel med minst ett öppet fönster;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rödlöken glömde jag i ivern efter strömmingen. Tunnbrödsrulle med strömming har aldrig varit min grej. Hårt tunnbröd har tillkommit på senare år. Det finns idag inget gott mjukt tunnbröd att köpa tycker jag. I min ungdom var det mammas hembakta tunnbröd som gällde.
      Visst är det bra att kunna lufta ut surströmmingsdoften.

      SvaraRadera

      Radera
  4. Härliga fiskmåltider ni trollar fram! Och förstås extra fint att kunna använda grönsaker och kryddor från egen odling. Just det sista får vi ju hoppa över, även om vi oxå gärna äter fisk ... ;)

    SvaraRadera
  5. Det är svårt med egen odling på tomten när man som ni bor på vatten, men i gengäld har ni så mycket annat som vi landboende inte har.

    SvaraRadera
  6. Allt utom surströmmingen är perfekt. D är smart som väljer kräftor i stället för surströmmingen. Smaken är ju som baken, delad! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men visst. Så är det. Sällan är allting perfekt.

      Radera
  7. Kul att du gillar Kallax. Det är ju från min hemkommun.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är finfina grejer från dina hemtrakter.

      Radera