Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 22 oktober 2019

Årets sista

Det känns bra att höststäda trädgården.            
        
Äntligen har vi kunnat genomföra årets sista gräsklippning. Att den dröjt beror på att åkgräsklipparen krånglat på sistone. Det började med att knivarna lossnade och måste bytas. När detta var åtgärdat gick drivremmen av och klipparen måste iväg på nytt besök hos vår maskinreparatör. Med detta ordnat så var den vid nästa klipptillfälle plötsligt stendöd. Batteriet var slut.  Inte så konstigt då det var sex år sedan senaste batteribyte.

Efter att ha satt i nytt batteri så gick den nu som tåget genom det tjocka frodiga höstgräset och årets sista klippning är äntligen genomförd. Den 18 oktober. Skönt! Nu dominerar hösten helt där ute. Både i träden och på marken har höstlöven tagit greppet. Lite hurvigt känns det allt! Men, det är oxå vackert.

6 timmar tog denna årets sista klippning.

2011-björkarna är vackra även i höstskrud.

Spåren av årets sisata klippning går inte att dölja.

Inte här heller.

Syrénhäcken vid grinden är sänkt till vinternivå.


Det gamla äppelträdet på väg in i vintervila.

Idag, tre dagar senare är löven fallna.


22 kommentarer:

  1. Roligt med bilderna på äppelträdet där det liksom bara damp rakt ned i backen!

    SvaraRadera
  2. Ja, där kan man tala om att släppa taget.

    SvaraRadera
  3. Alltså jag minns ju när du fortfarande klippte gräsmattorna på Getingstorp. Å du lämnade då aldrig så synliga "ränder" efter dig. Antar att ni har haft det ungefär lika blåsigt hos er som vi har haft här. Precis som hos dig tog det tre dagar för ett av träden på innergården (fråga mig bara inte vad det är för träd, men ett äppelträd är det inte) att tappa alla löv. Så alla fina höstfärger håller på att försvinna i en rasande fart.
    Men, men, så är det ju varje år;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på underlaget denna gång så var det oundvikligt att lämna spår efter klippningen.Men, visst påminns jag om när jag fortfarande klippte själv. De va tider de.

      Radera
  4. Vackert med alla löv! Även här är förhoppningsvis sista klippningen gjord idag, men mycket annat återstår.
    Så, ni går i flyttankar... Ja, en stor del av behållningen med trädgård är ju att vara där och pyssla eller åtminstone att komma ut och njuta av att det ser ut som man vill och ni har ju verkligen stora ytor. Hoppas ni hittar nåt mer lättskött och behändigt där ni kommer att trivas lika bra och att du fortsätter blogga.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även här återstår lite införvinternsysslor. Precis så som du skriver känner vi det. Kan vi inte sköta och vara ute och njuta av trädgården, då ska vi inte längre ha trädgård. Vi har nåt lättskött och behändigt i tankarna och hoppas nu att allt går i lås. Nån egen trädgård ska vi inte ha. Jag kommer nog att fortsätta blogga, hur och om vad får framtiden visa.

      Radera
  5. Sista klippningen för i år. Det är verkligen ett tecken på att både människa och växtlighet laddar för vintern!
    Den kanske inte blir så svår, men man måste ju gardera sig!

    SvaraRadera
  6. Det känns bra att oxå förbereda trädgården för en skön vintervila. Det här kan ju dessutom bli den sista vi ger den.

    SvaraRadera
  7. Äntligen har jag fått ordning på datorn så jag kan kommentera i mitt namn igen!
    Ser höstlikt och vackert ut hos dig!

    SvaraRadera
  8. Alltid lika tråkigt när datorproblem uppstår.
    Jo du, här har hösten kommit med besked även om vi just idag har en solig och fin dag.

    SvaraRadera
  9. Nu är jag här och tittar till dig lite!
    Jag önskar er en fin vecka. Tja det är redan onsdag, men resten av veckn då! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Detsamma önskar jag dig!

      Radera
  10. Svar: Jättekul med ett livstecken från dig i form av en kommentar. Extra roligt att mitt inlägg handlade om fotboll och att du tyckte som jag om Caroline Segers coola outfit:-)
    Vad tyckte du om Lindelöf som årets spelare? Grejen är den att jag inte tyckte att det var rättvist att han återigen vann Guldbollen, men jag kan inte komma på nåt annat val heller. Har en känsla av att juryn tänkte ungefär likadant. Enda alternativet för min del var nog målvakten Robin Olsen, för Zlatan föll ju bort automatiskt, då han inte spelar i landslaget längre. Vad tycker du?

    SvaraRadera
  11. Det är bloggstiltje för mig just nu, har så mycket annat att tänka på.Vad gäller Guldbollen så fanns väl inte så många andra alternativ än VNL. Vi har ju inga riktiga stjärnor nu sedan Zlatan slutade. Nu räcker det med att man gör habila insatser i landslaget och spelar i en storklubb. Lite urvattnat känns det allt. Rumänien på fredag blir en intressant match att följa.

    SvaraRadera
  12. Det må vara bloggstiltje hos dig, men du MÅSTE bara skriva ett inlägg om kvällens match. Alltså jag tyckte att den första halvleken var den bästa jag sett ett svenskt herrlandslag prestera sedan 1994... ja, minnet kanske sviker här, men ändå.
    Forsberg var lysande! Å att Berg återigen fick utdelning gjorde mig riktigt glad. Ekdal gjorde en suverän andra halvlek och "lille" Pierre Bengtsson är nog aningen vassare än Augustinsson.
    Sedan glömmer "vi" skiten med apljud mot Isak. fy f****n hur kan Bukarest vara en av städerna som får arrangeraEM 2020, med allt som har hän där??????? UEFA borde ta bort landet från arrangörskapet direkt och ge platsen till en mindre rasistisk nation.

    PS. Nu har du väl fått lite inspiration till ett inlägg imorgon hoppas jag, eller;-) Kram Steve! Saknar dina inlägg och fotbollsanalyser... DS.

    SvaraRadera
  13. Självklart såg jag matchen igår och imponerades. Jag skriver under på allt du framför.
    PS Nej, nåt inlägg blir det inte. Tänkte skriva ett redan igår efter matchen, men så blev det inte . Tittade in hos dig i morse och tänkte kommentera ditt inlägg från matchen, men där fanns ju inget. Nu ser vi fram mot ännu en rolig fotbollssommar.

    SvaraRadera
  14. Väldigt vackra bilder från årets sista klippning av gräs. Det var ju ett tag sen och nu förmodar jag att Getingstorp är klädd i vintervitt. Hoppas jag iallafall för slask och grådask är inget man vill ha nu när julen närmar sig med stormsteg.
    Här har vi inget vitt som dalar ner från himlen men vädret är ännu ganska behagligt med runt 16+ på dagarna. Fast det blåser alltför ofta riktiga stormvindar runt ön nu för tiden, känns som att klimatet håller på att förändras.

    Förstår att du ligger lågt med inlägg för tillfället men jag hoppas att du mår efter omständigheterna bra.
    Vi har precis kommit hem från Kuching i Sarawak där vi sålt vår lägenhet som vi köpte innan vi visste om Fanny. Meningen var att vi skulle bo där under vinterhalvåret men det fungerar inte nu när vi har hund. Kändes och känns fortfarande lite kluvet att inse faktum då vi lagt ner så mycket glädje och energi på att göra lägenheten fin, den var i ganska dåligt skick då vi köpte den år 2016. Men valet att skaffa hund var mitt eget och att min käre make lät mig bestämma är jag väldigt tacksam för. Fanny är idag en kär familjemedlem som det skulle kännas svår att vara utan.

    Som sagt, hoppas innerligt att du mår och har det bra. Hur det gått med beslut inför framtiden om Getingstorp vet jag inte om du skrivit tidigare eller om det alls har fattats några beslut. Oavsett så önskar jag dig det bästa och hoppas du får en skön och avkopplande julhelg.
    En riktigt Glad Lucia, God Jul & Gott Nytt år från mig på Malta!!! Sköt om dig Steve!!!

    SvaraRadera
  15. Nu är det årets mörkaste tid, men jag hoppas att ni har det mycket ljusare inne och att ni har stakat ut färdvägen för kommande tider!
    Vi önskar er en fin tredje advent och en ännu bättre JUL.
    Julkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra från dig. Alltid roligt med en kontakt från "de riktigt glädjefyllda dagarna". Det väcker fina minnen.
      Nog är det mörkt så det förslår så vi får lysa upp tillvaron här inne.
      Färdvägen är utstakad, men ännu återstår en hel del bryderier innan vi är i mål. Det är inte lätt när tidigare tänkta planer måste överges och jag plötsligt måste tänka helt nytt. Vi kämpar på så gott det går så hoppas vi landa i nåt bra i slutändan.
      En riktigt God Jul önskar vi er!

      Radera
  16. Så roligt att höra från dig. Jag är inte ute i bloggvärlden så ofta numera då tankarna mest kretsar runt vår flytt från Getingstorp. En inte alldeles enkel ekvation att få att gå ihop. D:s och mina behov är rätt olika så det gäller att vi hittar bra lösningar, både för var och en av oss och för vårt liv tillsammans. Som alltid när det gäller stora förändringar så är det en process som leder i olika riktningar innan "den rätta" lösningen hittas. Jag kan väl påstå att vi har nått halvvägs, men en hel del återstår. Vi får se var vi slutgiltigt landar,

    Nåt vintervitt Getingstorp har vi inte utan här är plusgrader och grönt och det verkar så förbli över julen.

    Förstår din kluvenhet med lägenheten som jag kommer ihåg hur ni totalomvandlade från ganska risig till superfin. Jag förstår oxå att Fannys inträde i familjen lett till nya ställningstaganden och förändrade planer.

    Tack för dina vänliga ord, de värmer ska du veta. Jag önskar oxå dig God Jul & Gott Nytt År! Ta väl hand om dig!



    SvaraRadera