Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 17 maj 2020

70 år

En nöjd 70-åring.

Jag stod i fönstret och blev grattad av Sara
från marknivå.

Idag fyller jag 70 år. Oj, så tiden går. Något större firande blir det inte i dessa coronatider.  Tråkigt förstås att inte kunnna fira med familjen på plats, men det får vi ta igen när tillvaron normaliserats. D och jag firade på två redan i fredags. Traditionsenligt hade jag önskat mig grekisk sallad med vederbörliga tillbehör. Tyvärr fungerar inte överföringen av bilder från D:s telefon till min dator så dom får jag lägga in senare. 
Bilderna här nedan, som jag tagit med min kamera,  är från idag och visar oklippta gräsmattor vilket aldrig tidigare hänt den 17 maj. Varje år sedan vi 2008 flyttade hit har vi gjort årets första klippning till min födelsedag, men inte i år. Detta av flera skäl. Dels var gräsmattorna "förstörda" i fjol och därför får dom nu återhämta sig extra länge innan årets första klippning, dels har vi ett mycket tajt schema just nu med massor av saker som måste ombesörjas så därför får en del gamla måsten stå tillbaka. 

Det går att stå ut med oklippta gräsmattor
den 17 maj.

Som alltid i maj, grönskande björkar.

Jag älskar våra maffiga björkar.

Björkarna som vi planterade 2011
skjuter stadigt i höjden
.

Snart så blir gräsmattorna putsade och fina.




10 kommentarer:

  1. Ett varmt grattis på födelsedagen! Vi ser fram emot att få se allt det goda som D fixat åt dig, jag vet ju att du kommer bli ordentligt firad trots att hela familjen inte kan samlas. Det kommer tid för det med.

    Om du inte hade sagt det så hade man inte sett att gräsmattorna är oklippta. Jag ser bara härligt gröna ytor under den vackra grönskan från träden. Vackert!

    Ha en riktigt fin dag och be D ge dig en kram från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo då, jag har blivit ordentligt firad på olika innovativa sätt.
      Gräsmattorna tycker jag är riktigt vackra som oklippta den syttende mai.
      Tack för den goa kramen!
      Ha de gott!

      Radera
  2. Stort, stort GRATTIS! Det är ju konstiga tider nu, och inget går att fira som vanligt. Tråkigt förstås, men vad ska man göra? Hoppas att det blev en fin dag trots allt. Varma hälsningar från oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla ni! Jag har haft en riktigt bra dag. Ha de gott!

      Radera
  3. Så du nollar i år! Då får du ett extra stort och varmt GRATTIS på födelsedagen av mig idag den syttende mai. Hoppas att allt du och D har i kikaren under ditt nästa levnadsår kommer att vara av glädje för er två. Njut så mycket du/ni kan!
    Å vem bryr sig om en oklippt gräsmatta - egentligen alltså. En vecka hit eller dit spelar nog troligen ingen roll. Detta sagt av en som kan ingenting om trädgårdsarbete;-)
    Bilderna är hur fina som helst. Ytterligare några minnen att ta med dig framöver!

    Än en gång - stort GRATTIS!

    SvaraRadera
  4. Tack snälla du! D och jag har bara goa och glada saker i sikte för framtiden.
    Riktigt vackert med oklippta gräsmattor den syttende mai.
    Ha de gott!
    PS Bundesligas återstart mättar inte min längtan efter fotboll. Vad tycker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig! Har nog aldrig varit så utsvulten vad gäller fotboll i hela mitt liv. Tyska Bundesliga har aldrig varit min favo liga, men det är klart att jag följt Bayern München och deras landslagsspelare. Mest saknar jag alla slutspel som Champions League till exempel. Vill inte ens tänka på att det varken blir EM eller OS i sommar. Så himla trist. Å Allvenskan när den väl sparkar igång igen är så ingen tröst, ingen tröst alls.

      Radera
  5. Trist och tröstlöst för oss som gillar fotboll. 2020 kommer vi att minnas som ett fattigt idrottsår.

    SvaraRadera