Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 15 maj 2020

Tack för lånet !


Idag togs golfbilen tas ut ur sin vinterförvaring.

När vi 2008 flyttade hit ut till Getingstorp så öppnade sig ett helt nytt liv för mig. Jag fick ett sug efter att få vara delaktig i sysslor som jag inte klarade av. Efter 1½ år så fick jag införskaffa en ny golfbil som Lekebergs kommun betalade och lånade ut till mig just för att jag skulle kunna vara mera delaktig i vardagen.
Genom åren så har jag haft oerhört stor nytta av den då den hjälpt mig att på olika sätt vara delaktig i lantlivet. Jag har kunnat hjälpa D med transporter i trädgårdsarbetet, åkt på utflykter tillsammans med D, tagit med barnbarnen på spännande utflykter, på ett smidigt sätt kunna se mig om här i omgivningarna etc. Golfbilen har helt enkelt givit mig som rörelsehindrad lite extra frihet.
Nu är emellertid tiden kommen att återlämna bilen till kommmunen då jag inte längre klarar av att ta mig upp i bilen och köra. När jag kontaktade kommunen för återlämning så var det ingen som hade en aning om att jag hade en golfbil till låns. Inte så konstigt kanske då det på de 11 år som gått förstås skett stora förändringar i kommunen. När jag närmare förklarat turerna kring lånet och presenterat den lånehandling som upprättades ( mitt diarium är det ordning i som du förstår ) så kom vi överens om att kommunen skulle komma och hämta bilen vilket alltså skedde idag. Då bilen är väl underhållen och i toppskick så hoppas jag nu att den framledes kan göra nytta i någon av kommunens verksamheter.
Tack för lånet Lekebergs kommun!

Nu får den förhoppningsvis göra nytta i
Lekebergs kommun.

6 kommentarer:

  1. Det är ju helt otroligt att Lekebergs kommun delade ut golfbilar till funktionshindrade helt gratis. Stor ELOGE där! Har aldrig hört talas om det och undrar om man fortfarande gör det i din kommun. Här har man nog aldrig gjort det, men man kan få bidrag för bland annat permobiler.
    Å du har ju verkligen utnyttjat bilen och har höjt din livskvalitet tack vare den. Det måste ha varit aningen vemodigt att få lämna ifrån sig den, eller... Om ja, är det bara att gå tillbaka till ditt bildarkiv å minnas alla turer du har gjort med den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här var nog en engångsföreteelse, men bra för mig blev det i a f. Idag tror jag dock inte att kommunen skulle vara lika frikostig.
      Det kändes inte alls vemodigt att lämna tillbaka den utan det kändes bara bra att tänka tillbaka på all nytta jag haft av den.

      Radera
  2. Vilken fin gest av kommunen, lite lustigt att de inte hade bättre koll på det hela. :D Man kan ju undra vad mer de har missat.

    Hoppas att den nu kommer någon till hjälp så att den också får mer ut av sin situation så som du har haft nytta och nöje av den.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en synnerligen vacker och ovanlig gest av kommunen. Det är nog en del som "faller mellan stolar" när det byts politiskt styre i kommuner kan jag anta. Den kommer säkert till nytta i kommunens park- och trädgårdsarbete.
      Ha de gott!

      Radera
  3. Bra gjort av kommunen, men lite dålig ordning verkar det trots allt vara.
    Vad bra att du kunnat använda den och gjort så mycket med den.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Det kanske var en så udda gest att den bara av det skälet kom bort i hanteringen. Jag har i a f haft mycket nytta av bilen.
    En trevlig helg till dig oxå!

    SvaraRadera