Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 11 augusti 2013

Frukost inne, frukost ute

Den senaste veckan har vi valt att avnjuta frukost utomhus. Igår blev det även en helgfrukost ute. Denna gång förstärkt med blåbär, plockade i Nalaviskogen i fredags.
Idag var det inte tal om utomhusfrukost. Regn och rusk satte stopp för detta. Är utefrukostsäsongen över nu?

 Härligt med blåbär till frukostyoughurten.


Sigge gjorde oss sällskap.

lördag 10 augusti 2013

I blåbärsskogen

Igår blev det en tur ut i blåbärsskogen med elbilen. Jag körde och D stod för blåbärsplockandet. Det var en ljuvlig utflykt. En ren njutning att på fina skogsbilvägar susa fram i total tystnad. Självklart hade vi fika med oss så det blev en välförtjänt fikapaus efter några timmar. Efter en sån skogsutflykt somnar man ovaggad på kvällen.

Vacker skogsbilväg.

Vem där tro?

Jo, D utrustad med bärplockare.

 Lycka är att hitta en orörd tuva, dignande av blåbär.

Chaufförsuppdrag i skogen kräver påfyllning.

fredag 9 augusti 2013

Utomhusfrukost

Nu känns det på mornarna att vi så sakteliga lämnar sommaren bakom oss. Då gäller det att ta vara på varje tillfälle att påminna sig om att det ändå fortfarande är sommar. En sådan påminnelse är  att äta frukost utomhus som vi gjorde igår.
Idag blir det blåbär till frukosyoughurten då vi igår eftermiddag med elbilen åkte en runda  i blåbärsskogen. Jag körde och D plockade blåbär. Många hade varit där före oss men några liter fick vi ändå ihop.
Utefrukost med morgontidningen.

Ägg från Berga ingår normalt bara i helgfrukosten.
Nyplockade hallon till youghurten.

Utsikt från frukostbordet.

Mera utsikt.

ID-keps, polisiärt utvecklingsarbete eller

Lagens långa arm.
När jag läser att Polisen tagit fram en keps som ska bäras av civilklädda poliser som en identifikation på att de är just poliser så tror jag att det är den 1 april, men det är det ju inte. Då är det väl bara att ta detta nya grepp på största allvar. Mycket finns att säga om införandet av den nya kepsen men jag väljer att inte ödsla ytterligare skrift på detta.
Varför? Ja, det förstår du säkert.

torsdag 8 augusti 2013

Ett bra förslag

Rullator blå - vr9553
En rullator är bra, men det behövs mera
än praktiska hjälpmedel i äldrevården



Alltför ofta får jag läsa om missförhållanden i äldrevården. Gamla glöms bort, övermedicineras och snarast misshandlas ibland. Ofta är mathållningen under all kritik. Skrämmande i välfärdsstaten Sverige.
I denna artikel kommer kocken Leif Mannerström med ett förslag när det gäller den mat som serveras på äldreboenden. Han föreslår att samma mat som serveras på ett normalt äldreboende under en månad skall serveras till ledamöterna i Sveriges riksdag. Ett utmärkt förslag tycker jag.

Att jag på senare tid vaknat i äldreomsorgsfrågan beror mycket på att min 87-åriga mamma sedan ett drygt år bor på ett äldreboende, Vallänge i Sollefteå kommun. Ett mycket väl fungerande äldreboende där jag känner trygghet för min mor och vet att hon känner detsamma. Ett fantastiskt äldreboende där personalen till fullo förstått sin uppgift. Att ge de boende en trygg tillvaro och ett värdigt avslut på ett långt liv.

Vallänge var för ett knappt år sedan föremål för nedläggningstankar men kommunen valde till slut att låta det vara kvar i sin nuvarande form.  Självklart skickade jag en skrivelse till kommunen med uppmaning om att ompröva nedläggningstankarna. Till vilken nytta vet jag inte men kommunen tog i alla fall beslut på det sätt jag önskade. Ett klokt beslut av Sollefteå kommun och bra för min mamma och de boende på Vallänge, liksom tryggt och bra för oss anhöriga.

onsdag 7 augusti 2013

Att få korgen

"Att få korgen" är vanligtvis synonymt med att få nobben / avslag på ett frieri. Alltså ett ganska nedslående besked.
Jag älskar att åka runt i trädgården och beskåda hur det växer så det knakar av allt som vi odlar. Jag älskar oxå när D varit ute i trädgården inför en måltid och kommer med korgen full av dessa trädgårdens gåvor. "Att få korgen" kan även vara upplyftande.
Härliga tomater i växthuset.

Även paprikan trivs i växthuset.

Ett berg av nyplockade smultron är en  njutning till frukosten.

tisdag 6 augusti 2013

Gränsarbete

Jag ser till att våra gräsmattor är välansade men när det kommer till den mera tomtgränsnära växtligheten så behövs ett grövre artilleri. Då tar D fram en av sina favoritmaskiner, röjsågen, och snyggar till och ger oss fri sikt ut i den vackra skogen.


 
 
D finputsar med röjsågen.

Snyggt blir det.

Och då ser D nöjd ut.




måndag 5 augusti 2013

Återbesök

Igår kom hästarna till hästhagen på sin andra visit för sommaren. Det är ett jättetrevligt inslag varje sommar. Ett av många små bonuinslag som kommer mig till godo som pålandetboende.
Återkommande sommargäster i hästhagen.

söndag 4 augusti 2013

Picnic i det gröna

 
Igår åkte vi med elbilen på en picnic bort över fälten mot flygplatsen. Den flygshow som ägde rum gjorde inte mycket väsen av sig. Erik och Alice tyckte ändå att det var spännande att susa fram i det gröna på körvägar som annars används av traktorer och skördetröskor.
Packat och klart för avfärd.

Där på andra sidan logen bor vi.

Ingen mötande trafik här inte.

Spår av flygshow.

En tunnbrödrulle sitter fint.

Lyckades fånga två flygplan på bild.



Där bakom träden ligger vårt Getingstorp.


lördag 3 augusti 2013

Idag i stället

Jag skrev om gårdagen som årets varmaste dag. Det var oxå varmt igår, men det blir ännu varmare idag. Tur då att jag som planerat klippte gräset igår.
Idag blir det picnic med elbilen.  Vi kommer att åka ut på någon av de körvägar som går över gärdena här intill. Detta för att få bra utblick bort mot Örebro flygplats där det i helgen arrangeras en flyg- och motorfestival. Det blir extra kul för barnbarnen Erik och Alice som är på besök i helgen. Inte minst Alice vill att det händer nåt hela tiden.  Gärna lite mera än så. Får Erik tråkigt så plockar han bara fram lego och fördjupar sig i legobyggarvärlden. Jag tycker att det är fascinerande bara att titta på.
Nyklippt.

Nyklippt.

En dag som gjord för vattenlekar.

Vattenbus.




Mera nyklippt.

Grillkväll.

Korv och hamburgare stod på önskelistan.

Idag kommer luftrummet att fyllas av
många olika typer av flygmaskiner.

Middagen serverad.

Farmors Pannacotta med ett lass nyplockade smultron
bjöds som dessert.

Erik och Alice med världens bästa Farmor.

fredag 2 augusti 2013

Årets varmaste dag?

Idag är det läge för årets varmaste dag. Klockan är bara 10 och  redan 24 grader. Jag som planerat klippa gräset idag. Puh! Jag tror att jag delar upp klippningen i 4 etapper. Det blir c:a 1 timme vid varje tillfälle. Då bör jag vara klar till kvällen då vi får helgbesök av barnbarnen Erik  och Alice .

Nelson och Sigge pustar ut i värmen.

torsdag 1 augusti 2013

Ett minne blott

Nu är resterna av den gamla poolen definitivt borta. Det innebär att det bara  är  byggandet av den nya poolen kvar innan D kan ta premiärdoppet. Bara.
Dags för avfärd.

På väg bort.

En sista skymt.

onsdag 31 juli 2013

Juli till ända utan ett enda pooldopp

Som jag tidigare skrivit så är vi i färd med att byta pool. Den gamla är nu riven och resterna väntar på att forslas bort varefter den nya poolen ska byggas. Vår förhoppning har förstås varit att D någon gång innan sommaren är till ända ska få möjlighet till ett premiärdopp i den nya poolen. Det finns ytterligare några i familjekretsen som när sådana förhoppningar. Vi får se hur det går.

Det är extra knepigt på sommaren att få hantverkare att ge hållbara tidplaner. Förutom att de duktiga hantverkare som finns alltid har flera jobb på gång så ska de även ha egen semester. Det är i alla fall på G nu. Förutom att poolen är av annan modell ska vi också bygga ett större trädäck, utan staket runt om.

Dessutom ska vi installera en utedusch, i marknivå, vilket gör att även jag kan nyttja faciliteterna. Tänk så skönt att en varm sommardag efter gräsklippningen, ta elmoppen, parkera den vid duschdäcket, ställa mig på detta och ta en svalkande och uppfriskande dusch. Om bara min kvarvarande rörelseförmåga håller i sig så kan även jag göra saker som jag inte gjort förr. Bara det. Jag kan varsebli vällusten bara av att skriva dessa rader.

Den gamla poolen i sin glans dagar.

Rengöringsarbete förekom oftare än bad.

Rivningen påbörjad.

Slutet är nära.

Inte mycket som minner om en pool.

En skräphög är vad som återstår.

I väntan på bortforsling.

Delar till den nya poolen levereras.

tisdag 30 juli 2013

Nyttig start på dagen

Att äta en god och nyttig frukost varje morgon tillhör mina rutiner. Under sommaren förhöjs frukosten av nyplockade hallon eller smultron från vår trädgård. Du som läser min blogg vet förstås att min helgfrukost ser lite annorlunda ut.

Youghurt,   D:s müsli och russin ingår alltid.
Nu på sommaren åtföljt av från trädgården 
nyplockade hallon eller dito smultron.