Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 24 augusti 2010

Nelson har koll på ljud och älskar glass


Det är fascinerande att se hur djur förmår koppla vissa ljud till positiva upplevelser. Nelson vet mycket väl när mat vankas på morgonen. När det rasslar till i mastskålen vid 6-tiden, då reser han sig så sakteliga, stretchar och släntrar nerför trappan från sin sovplats på övervåningen.

Det går aldrig fort eftersom Nelson är begåvad med husses norrländska eftertänksamhet vilket innebär att det kan ta lång tid mellan tanke och beslut men när beslutet väl är fattat, då gäller det.

Ett annat ljud som Nelson lärt sig är mattes glassmaskin och när glasstillverkningen går in i slutskedet då ser han till att vara på plats eftersom han alltid får det sista skrapet ur glassbehållaren på en sked (se bilden).

Han intar dock inget förrän han fått höra ordet " Varsågod"! Detta lärde sig Nelson fortare än husse. Det kunde nämligen hända att jag hällde upp mat i hans matskål och sedan snabbt sökte fast mark (en stol) att sitta på. Då satt Nelson kvar vid sin matskål intensivt sökande min blick för att få höra OK-ordet "Varsågod". Nu har även jag lärt mig.

1 kommentar:

  1. Oj vad from han ser ut. Snällare ögon än sådär kan man väl knappast få till. :)

    Han ska ha glassen, tills vilket pris som helst. Undra om han skulle sälja sin själ i den stunden.

    SvaraRadera