Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 24 augusti 2010

Vaknar nöjd trots att regnet öser ner

Varför denna rubrik. Jo, av det enkla skälet att jag igår klippte gräset. Just detta är för övrigt en av de saker jag fortfarande klarar av att göra som de flesta andra och lika bra nu som jag själv kunde före 2001-06-26. För 4 år sedan, när vi fortfarande hade sommarställe, stod jag till slut inte ut med att bara sitta på altanen och titta på när Darlingen klippte gräs i minst 4 timmar varje gång.

Vi lyckades hitta en Stiga åkgräsklippare av en modell som passar mig perfekt. Alla reglage på höger sida och rattkula gör att jag kan manövrera den utan problem. Att en dag som igår,den enda med sol och uppehåll denna vecka enligt prognos, själv kunna bestämma mig för att klippa gräset kändes som en gåva och inte alls som det "måste" som torde vara vanligast. Ibland kan självständighet i det lilla vara större än den självständighet och frihet världens nationer säger sig eftersträva.
Eller är det som någon uttryckt det att:
- Den stora friheten är sammansatt av många små friheter.
Att själv kunna klippa gräset är en av dessa små friheter för mig.

Ja, av detta förstår du att jag kan njuta av regnet som strilar när jag tittar ut vid 4.30-tiden denna morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar