Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 15 oktober 2010

En ljuvlig höstdag

Idag är en av dessa obetalbara höstdagar när man plötsligt glömmer bort annalkande mörker och kyla. C:a + 5 grader, klarblå himmel, strålande sol och vindstilla. Ja, då måste jag bara ta mig ut till elbilen och åka en runda på tomten för att skåda hur trädgården sakteliga går in i höstdvala och senare vintervila. Det är varje år lika fascinerande att tänka på den förändring som sedan alltid sker och når sin kulmen i juni-juli nästkommande år. Grinden symboliskt på glänt för att välkomna kommande vinter ( må den vara vänligare än den sistlidna ) och så småningom våren och sommaren.
En björk kan vara vacker även i oktober

I denna ljuvliga väderlek så ville t o m Buddha följa med mig ut. Snart går både han och jag till vintervila. Grillen där borta i hörnet ser jag mig redan sittande vid någon gång i maj 2011. Purjolöken står fortfarande emot kylan och kan ännu skördas dagligen om så önskas. Det är en sann gåva att ha egna grönsaker och kryddor att skörda. Kan man dessutom köpa lokalproducerade matvaror så behöver man sällan fundera och oroas över vad maten kan innehålla.
Vårt underbara växthus har gjort sitt för i år och kommer i helgen att förberedas för vintervila.

Poolen har sedan länge gått till vintervila. Lika bra det då det är mera arbete än nöje med pool på dessa breddgrader.

1 kommentar: