Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 6 mars 2011

Fotboja för ungdomar

Regeringen föreslår fotboja för ungdomar i åldern 15-17 år när de dömts till sluten ungdomsvård. Detta som en åtgärd för att minska återfallen.
Redan den 3 juli 2009 skrev jag ett inlägg om en sådan påföljd så därför behöver jag inte här upprepa hela mitt resonemang.

Viktigast är väl att vare sig sluten ungdomsvård eller fängelse för ungdomar har visat sig särskilt effektivt så jag tycker att det är bra att tänka i nya banor.

1 kommentar:

  1. Det första jag tänker på när jag hör ordet fotboja är en stor kula i en kedja runt vaden...! Men jag har ju faktiskt hört talas om den modernare varianten, och den syns ju inte ens under byxorna, så det är säkert en mycket bra idé för unga! Precis som du säger(och det har du säkert erfarenhet också från ditt jobb)blir unga människor som begått brott bara värre av att bli instängda och umgås med andra brottslingar. Klart, det beror ju lite på vilket brott de begått också förstås.

    SvaraRadera