Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 10 september 2011

Östersund väljer en egen väg

Östersund väljer att förbjuda sponsorers namn på fotbollsplaner och idrottsarenor som kommunen äger. Inte helt fel tycker jag då arenanamnen börjar bli alltför kommersialiserade och urvattnade.

Titta bara på Tingsryd som skrotar namnet Dackehallen till förmån för trädgårdsföretaget Nelson Garden.
I Örebro har gamla anrika Eyravallen blivit Behrn arena. Det namnet känns rätt ok och mera rätt i munnen än t ex Kalmars byte från Fredriksskans till Guldfågeln arena. Ett kalkonnamn tycker jag. Eller chickenname om man så vill.

Ett rätt kul namn med förankring i klubben är Valbo hockey som döpt sin hemmahall till ”NickBack Arena” – efter Valbosonen och NHL-spelaren Nicklas Bäckström.

Swedbank som arenanamn börjar bli riktigt urlakat när namnet breder ut sig över landet:
Swedbank Arena, Solna, kommande arena som tar över efter Råsunda.
Swedbank Arena, Örnsköldsvik, tidigare namn för Modo Hockeys ishall.
Swedbank Stadion, Malmö, hemmaplan för Malmö FF.
Swedbank Park, Västerås, hemmaplan för Västerås SK Fotboll.

Kumla hockeys ishall har en föga upphetsande namnhistoria. Från BOB-hallen via MOAB-hallen till nuvarande Weidermans Buss Arena.

En annan flitig namnbytare är MoDo hockey som vandrat från Kempevallen via Kempehallen och Swedbank arena till nuvarande Fjällräven Center.

Att ha företagsnamn i arenanamnet är inte helt bekymmersfritt. Se bara på Malmö FF som tvingades byta arenanamn för en enda match, motDinamo Zagreb, eftersom Uefas regler inte tillåter att en arena innehåller ett företagsnamn. Därför ändrades Swedbank stadion till Malmö new stadium för en dag.

Jag avslutar inlägget här då det synes finnas risk för att jag glider ifrån ämnet.

1 kommentar:

  1. Otroligt, hade ingen aning om detta! Vad får man inte skåda i kommersialismens spår...

    SvaraRadera