Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 29 november 2011

Bandy roligt att titta på igen

Varje tisdag kväll visas en match från Elitserien i bandy i TV4 Sport. Jag tycker plötsligt att bandyn blivit rolig att titta på igen. En avgörande orsak till detta är att Pelle Fosshaug engagerats som bisittare/expert. En uppgift som han sköter utmärkt. Han är lugn och lättsam i sin framtoning och är saklig och korrekt utan att bli alltför mycket expert. Han har dessutom en befriande självdistans. Hans från den egna spelarkarriären ibland okontrollerade humör märker man inget av.

Bisittarens /expertens roll i idrottssändningar är mycket viktig för att bättre förstå den idrottsgren det gäller. Det är viktigt med en expert som inte tar över sändningen och inte blir alltför kryptisk och teoretisk i sitt kommenterande. En uppgift som Pelle Fosshaug klarar med glans. Det finns ett antal experter från såväl fotboll som ishockey som har en del att lära av Fosshaug.

2 kommentarer:

  1. Men Steve bandy är alldeles för snabb sport - man hinner ju inte se bollen. Vips är den på något helt annat ställe än var jag förväntar mig den ska vara. Skämt åsido - jag är nog ingen direkt sportintresserad typ. Det jag gillar är när GUIF spelar så handboll tycker jag är skoj :-)

    SvaraRadera
  2. Gittan: Jo visst, jag tappar oxå bort bollen ibland. Som sportslig allätare så tittar jag på det mesta, förutom motorsport.
    GUIF kommer jag ihåg från 70-talet när stjärnan var "Bobban" Andersson.

    SvaraRadera