Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 31 augusti 2013

Surströmming

Röda Ulven smakade utsökt. Jag köper fileer då jag
som "enarmad" inte kan rensa fisken.

I går var det dags för en av årets många högtidsstunder. Surströmming. Det är bara jag i familjen som äter denna delikatess. D valde igår att äta smörrebröd då hon gick till bords med mig. Det innebar att hon ändå fick njuta av /utstå doften. Jag åt denna gång
Röda Ulven som jag valt då den blev bäst i ett test  utfört av Örnsköldsviks Allehanda. Ett sånt test måste jag bara lita på för där uppe i surströmmingens hemland,  mina barndomstrakter,  vet de hur surströmming ska smaka. Jag kunde konstatera att jag gjort rätt val då den smakade utsökt och oxå var mjäll och fin i köttet.
 
Här kommer D med godsaker. Nelson
vill som alltid vara med.

Burken är öppnad och väldoften sprider sig.
Mmmmmmmmmmmmmm!
 
D valde smörrebröd denna gång.
 
 Surströmming med tillbehören på plats. Bara att hugga in.

6 kommentarer:

  1. ÅÅÅÅÅÅHHHH! Jag hade mer än gärna suttit där och delat burken med dig...men du kanske åt upp hela rasket själv och njöt för fulla muggar?!:-) Surströmming är som du vet en av mina absoluta favoriter. Ska upp till Norrland till mina fd svärföräldrar och då blir det surströmmingsfestivitas. Härligt! Njut vidare av sensommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njöt gjorde jag men det fanns gott om utrymme för att dela med mig. Hälsa Norrland när du åker dit upp.
      Vi klamrar oss fast vid sensommaren även om de sena kvällsmåltiderna i växthuset är över för i år. Ha de gott!

      Radera
  2. Fick en burk surströmming av en förbipasserande kusin nu i sommar, Röda Ulven. Till saken hör att jag tycker verkligen INTE om surströmming.. Burken vägde lite väl lite och till min STORA glädje innehöll burken något helt annat än strömming, kola! Tack vare förpackningen får jag nu ha kolan ifred, ingen av ungarna går i närheten av något som det står surströmming på :-)

    SvaraRadera
  3. Smart drag när man vill ha godsaker för sig själv.

    SvaraRadera