Se upp så att du inte blir uppsnurrad (=lurad) av 3. |
Den 30 april När D den 30 april köpte den nya telefonen Samsung Galaxy S 4 så valde vi att teckna alla våra telefonabonnemang ( 2 mobil, 1 hemtelefon) och bredbandsabonnemanget hos 3. Bl. a. för att en mycket förmånlig prisbild presenterades. Dessutom ingick, utan kostnad, en mobiltelefon och en extra handenhet till hemtelefonen . Båda dessa av urusel kvalitet har det senare visat sig. Att man aldrig lär sig. Vem skänker bort något av hög kvalitet? Apropå hemtelefonen så innebar detta abonnemang att vi nu har tre olika hemnummer . Förutom det traditionella med riktnummer 019 så har handenheterna på bv. resp öv. var sitt nummer. En nummerröra utan dess like. Allt fungerade ändå bra de första 4 månaderna.
Dock hade jag svårt att tyda våra fakturor som förutom ett otal abonnentnummer vimlar av kryptiska benämningar och uppgifter. Efter en tid gjorde jag en noggrann genomgång av fakturorna. Kunde då bl. a. konstatera att 3 i 5 månader fakturerat oss 100:- för mycket per månad för bredbandet. När jag ringde om detta så sades till mig att bara reducera september månads totala faktura med 500:-. Enkelt och smidigt framstod det som. Efter detta fick vi emellertid återkommande problem med vår internetuppkoppling. Efter ett flertal kontakter fick jag veta att 3 lagt in en spärr på vårt bredband till följd av hög användning. Spärren som visade sig lagts in av "misstag" släpptes sedermera och internet fungerade igen.
Tills igår då internet ånyo var frånkopplat. Jag hade då ringt 3:s kundservice på morgonen för ytterligare en fakturafråga då de tagit mer än dubbelt betalt för en tjänst vi avtalat. Detta har oxå pågått hela tiden sedan avtalstecknandet. En stund efter mitt fakturasamtal var internet ånyo frånkopplat. Då jag ringde och frågade fick jag uppgiften att 3 spärrat mitt bredband p g a hög användning. Återigen!
Hög användning av vad? blev min fråga. Inget svar gick att få. Inte heller fick jag svar på min fråga varför 3 inte via sms eller mail meddelar mig när de lägger in en spärr. Det borde vara mycket enkelt. Och då oxå talar om för mig hur jag får spärren hävd. Jag har ännu inte fått klarhet i vad som går fel hos 3.
Hög användning av vad? blev min fråga. Inget svar gick att få. Inte heller fick jag svar på min fråga varför 3 inte via sms eller mail meddelar mig när de lägger in en spärr. Det borde vara mycket enkelt. Och då oxå talar om för mig hur jag får spärren hävd. Jag har ännu inte fått klarhet i vad som går fel hos 3.
När jag ringer 3:s kundservice så är det av stor betydelse vem jag möter. Igår mötte jag bl. a. en ung man som var kaxig värre och undrade om vi inte fattade att vi träffat ett avtal. "Så här är det bara" var den unge mannens budskap. Senare mötte jag en ung kvinna i kundservice som lyssnade på mitt problem och t o m visade viss förståelse. Hon har nu kopplat ur spärren och ska återkomma till mig med besked när hon fått klarhet i varför vårt bredband oförklarligt spärras.
En konspirationsteori som jag har är att när jag ringer 3:s kundservice med en fakturafråga så slår spärren automatiskt till. Ett effektivt sätt att få kunder att sluta ringa och tjata om sina obegripliga fakturor. En annan teori är att företag som 3 medvetet gör sina fakturor så snåriga och otydliga som möjligt i vetskap om att många kunder inte orkar klaga eller vill tillstå att man inte förstår och därför av slentrian bara betalar och betalar. Dyrare än avtalat och oxå för tjänster man inte avtalat.
Jag blir irriterad, förbannad och besviken på företag som beter sig som 3. Jag hatar känslan av att framstå som en Mr Nobody som inte själv kan lösa mina problem.
Jag tycker inte om att vara vare sig irriterad, förbannad eller besviken och inte heller vill jag hata någon känsla. Jag har viktigare saker att göra. Som att LEVA t ex.
SÅ bra skrivet!!
SvaraRaderaHar dessutom också enbart negativa erfarenheter av 3!
Tack. Visst är det tråkigt när tjänster man köper och är dagligen beroende av inte fungerar och man dessutom inte möter någon som helst förståelse.
RaderaVad tråkigt att läsa om detta. Man vill bara att saker ska vara bra att ha och prisvärda. Jag kör numera på Haleop och har egentligen inga färska erfarenheter att åberopa...
SvaraRaderaMan får komma ihåg att trycka på off-knappen så att man inte fastnar i meningslöst klagande.
RaderaJättetrist!! Det är så vansinnigt tröttsamt att hålla på med sådant som känns så onödigt!
SvaraRaderaDessutom får man betala för eländet.
Radera