Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 22 juni 2015

Höga krav

Jag kräver inte att det ska växa palmer på Getingstorp, men för övrigt så.....
Jag tycker att det är en märklig vår och försommar som passerat. Maj månad försvann som i ett töcken, Midsommar bara swishade förbi och snart är juni månad till ända och temperaturen har hittills bara någon enstaka dag snuddat vid 20°C-strecket.

Är det mitt nyliga intåg i pensionsåldern  som gör att jag inte längre minns försomrar som denna? Finns det över huvud taget några sådana att minnas?  

Jämfört med vad den globala uppvärmningen leder till i form av smältande glaciärer och stigande havsnivåer etc.
 så bör jag kanske inte ondgöra mig för mycket över att i år ha snuvats på svensk vår och försommar? 

Men, jag vill ju bara ha det bästa av allt. Är det för mycket begärt?

14 kommentarer:

  1. Det är inte för mycket begärt alls! Någon som bestämmer kunde gott slänga hit några extra grader och en lite blåare nyans på himlen, gärna med stänk av gula strålar! Tack för det om det hörsammas! :)

    SvaraRadera
  2. Det är absolut inte för mycket begärt! Även om vi vet att det är så, så känns den globala uppvärmningen väldigt långt bort just nu...

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig tillbakablick i din blogg det blev genom länken!
    Få läsa om Grekgubben och drömma sig tillbaka till de få Greklandsminnen jag själv har. De flesta från Sverige dock, men på topp faktiskt en kväll i Stockholm med en Greklandälskande kollega som drog med mig på Grekiskt disco långt ute i ett industriområde - där vi kanske fick dansa till "bouzouki"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att få bjuda på lite extra Greklandskänsla.

      Radera
  4. Hahaha! Nej, det är inte för mycket begärt! Mitt minne borde ju ungefär vara lika selektivt som ditt, mn jag kommer ihåg att det blev "sommar" den 5 juni ifjol, å då tyckte jag att det var sent. I gengäld höll sig temperaturen ju långt in i september.
    I år har vi hittills haft en enda dag då termometern låg på 25 grader. Under resten av våren var det ju svinkallt. Idag 18 grader, men åtminstone inget regn.

    Om dom pratar om "global warming" tycker jag att vi ändå ska få åtminstone en liten del av den, eller vad tycker du;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt regn har kommit här idag, tvärt emot vad prognoserna "lovade".
      Jag har lärt mig att inte fastna i sånt jag ändå inte kan påverka, men vädret synes ha en besynnerlig dragningskraft på många av oss.
      Sverige kan inte heller påverka jakten på den där OS-platsen, i a f inte under VM.
      I kväll blir det inte ens England - Norge för min del.

      Radera
    2. Här har det varit soligt faktiskt men kallt. Å det blev England iaf. Har ingen koll på om det påverkar Sveriges OS-plats eller inte. Men det här var min matchrapport till tipsgänget på jobbet. Håller du med?
      Norge-England 1-2 (0-0)

      Det där med att spela på ett mål har ni väl hört talas om, eller hur!? Det är just det vad Norge gjorde under hela första halvlek. Det är bara som så att de aldrig kom nära målet om ni förstår vad jag menar. Det gjorde England inte heller – uppenbarligen. Vilken tråkmatch än så länge.
      Ja åsså vände det i andra halvlek. Det blev t o m riktigt spännande:-) Efter Norges 1-0 mål var det England som tog över matchen helt och hållet. Laget måste ha sparat sina krafter i den 27-gradiga värmen och lyckades vinna med 2-1. Första gången att England gå vidare till en kvartsfinal. Grattis – smart spelat!

      England möter Kanada i kvartsfinalen. Spännande, då lagen har ungefär samma spelstil.

      PS. Å det var ju faktiskt Englands mälvaktens "förtjänst" att Norge kunde göra 1-0 på hörna. Jag menar hon orsakade ju den totalt onödiga hörnan eftersom hon "tappade bort" sitt eget mål. Men i luftrummet var hon bra Barndley. DS.

      Radera
    3. Det blev ingen fotboll för mig den gångna natten, men jag har förstått av vad som skrivits om matchen att Norge mycket väl kunde vunnit. Men, nu är ju Sverige ff med i jakten på OS-platsen.
      Jag landade nu på morgonen i ett långt inlägg om svensk damfotbolls framtid. Det är nog du som inspirerat mig till detta plötsliga engagemang för svensk damfotboll.

      Radera
  5. Vi skulle gärna dela med oss av några grader, om det gick, nu börjar det nästan bli onödigt varmt här ;) Det blir iofs fortfarande en aning svalare på nätterna, vilket är skönt. Hoppas resten av sommaren i Sverige blir bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gör er omtanke om oss som är kvar här uppe. Tänk om det vore så vist ordnat här i världen att alla överskott, oavsett av vad, fördelades till de mera behövande.

      Radera
  6. Nej inte för mycket Steve! Klart att man vill ha sommar när det är sommar. Vi behöver sol och även värme, regn har vi fått för mycket av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du tycker så. Nu verkar värmen äntligen vara på ingående.

      Radera