Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 27 januari 2016

Fiber - framtiden?

Det är mycket som ska fungera för att kunna se fiber-TV. "Trådlöst".

Så är då fibern på plats, men i vanlig ordning är det aldrig så enkelt med tekniska installationer som beskrivs i klatschiga medskickade broschyrer. Inte ens Marcus fixade det med nån enkelhet och då jobbade han ändå med att skapa mjukvaran till Jas Gripen under sin tid på Saab, så han är rätt tekniskt kunnig om man säger så. Efter 4 timmars arbete i förrgår kväll så var ändå fiber på plats och aktiverat i huset. 

Till min dator behövs dock ett nytt nätverkskort för att allt ska fungera, så det blir en vecka till  med ADSL . D:s dator blev inkopplad och jobbar nu med "blixtens" hastighet. Knepigare var det med TV:n där Viasats enkla monteringsanvisningar inte riktigt höll vad de lovade. En stor eloge ska dock ges till Viasats support och medarbetaren Fredrik Karlsson som visade prov på outsinligt tålamod och skarpt kunnande när han igår 

under nästan 2 timmars telefonsupport lotsade D till den slutliga lösningen. En eloge till D oxå förstås.  Och till Marcus så klart.

Det här med trådlöst ska uppenbarligen inte tas så bokstavligt som jag gör. För att få igång TV:n så nödgades nämligen D dra en kabel genom hela huset, från boxen på öv. till grovingången på bv där "fibersnöret" inträder i huset. Kabeln kunde tack och lov avlägsnas när allt startat. Så nu har vi s k "trådlöst" bredband  via öppen fiber. Det innebär att vardagen är åter till det vanliga här på Getingstorp. Till oförställd glädje för mig förstås. Nu på morgonen skulle jag alltså se nyheter igen.Glädjen varade just till nu på morgonen då jag skulle titta på nyheterna . När jag slagit på TV:n så lyste alltför många lampor rött och TV-bilden var svart. 

Jag är numera utrustad med en god portion tålamod gentemot all teknisk utrustning så jag satte mig i stället här vid datorn och lät TV:n "leva sitt eget liv". Tydligen var det vad den behövde då den efter så där 5 minuter  "hoppade  igång". Är  c:a 5 minuters fördröjd start oxå en nyhet som ingår i fiberpaketet? Utan extra kostnad. Det här med framtiden är inte alltid lätt att förstå sig på.




13 kommentarer:

  1. De röda och gula grejerna i "skåpet" ovan ser ut som paprika och palsternacka. Undrar vad de gör där?
    Den stora teknikern har talat, ha,ha!!!
    I alla fall ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser att du har allt klart för dig. Ha de gott!

      Radera
  2. Hej Steve!

    Härligt att höra att du har kommit igång med vår TV-tjänst. Fredrik tackar för din feedback och hälsar så gott!

    Den sega uppstarten kan ha varit tillfällig men om du upplever problemet igen får du mycket gärna återkomma till oss på Facebook på https://www.facebook.com/viasatsverige/ så ska vi hjälpa till.

    Du kan även ringa in till oss på 0771-52 20 00.

    Om vi inte hörs redan idag får jag önska dig en härlig onsdag!

    Mvh Greta
    Viasat Kundservice

    SvaraRadera
  3. Välkommen! Så trevligt att ni hittat till min blogg.

    Ni har en suverän kundsupport. Jag blir glad som kund varje gång jag får ett bemötande som hos er. Dessutom av kunnig personal

    Jag ringde tidigare idag med frågor om en "försvunnen" kanal och om "Favoritlistan" .Pratade med en kvinnlig medarbetare hos er, tyvärr glömt namnet, och blev lika väl bemött och fick hjälp så att mina problem löstes.

    Förr fanns ett problem med att jag skickades vidare till en annan medarbetare eller ombads vänta i telefonen och då ofta kopplades bort, men det verkar ni oxå ha löst då detta inte händer längre. Dessutom, nu är även era väntetider överkomliga.

    Jag återkommer gärna till er närhelst frågor uppstår kring er TV-tjänst. Ha de gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du fick hjälp med problemet! Jag får även ursäkta om samtalet bröts men vad bra att det verkar ha löst sig. Om problem uppstår igen ska du självklart återkomma till oss.

      Tack detsamma Steve!

      Mvh Greta
      Viasat Kundservice

      Radera
  4. Då var det där, snöret! Känner igen kopplingsschemat och det var samma här, tv:n var det knepigaste, datorn gick på ett kick, men tv:n var krånglig, men till slut gick det. Sen vet inte jag om inte det tar lika lång tid här att få igång eländet, jag sätter sällan på just tv:n, men jag ser ju att den får stå och värma upp som långtradarna gjorde förr (dom kanske gör det nu också, men förr åkte vi ofta med färjan till Tyskland då Omgivningen har sina rötter där och då hamnade man ibland mellan och bakom tradarna, som stod och värmde upp i säkert 20 min), det blinkar röda siffror och jag har förstått att när alla fyra siffrorna står på 8 (!!!varför????) då kan man börja klicka......
    Fast jag måste i ärlighetens namn säga att jag märker inte ett dugg skillnad på hastigheten på datorn......
    Hej svejs i dimman!

    SvaraRadera
  5. Jag "snodde" benämningen "fibersnöre" av dig.
    Intressant erfarenhet det där med långtradarna. Vem skulle kunna svara på frågan: "Vad är likheten mellan fiber-TV och långtradarna på Tysklandsfärjan"?.
    Nu är jag i alla fall ute ur "fiberdimman" som är betydligt tråkigare än dimman ni har i Snäckskalsdalen. Ha de gott!

    SvaraRadera
  6. Ja, till och med Viasats robotar verkar fungera, då Företaget har hittat ditt inlägg och din blogg. Proffsigt, verkligen, imponerande.

    Bara jag tittar på ditt schema du har lagt upp så förstår jag att det gick åt ett antal timmar både för D, Marcus och Viasat supporten för att få det hela att funka. Sådana diagram får mig att bara vilja lägga mig ned och gråta;-) Har noll koll på sådant. Maken är aningen smartare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Viasat imponerar.
      Även jag har noll koll. Här är det tvärt om, D är aningen/betydligt smartare.

      Radera
  7. Det här känns ju nästan svårare att kommentera än när du skriver om fotboll ;-) Men är väldigt imponerande över vilken support du fick och proffsig feedback från Viasat Kundwervice ! ...och från D förstås :-) Ja, den tekniska utvecklingen går med en rasande fart vilket säkert är bra men lite svår att förstå och att hänga med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är fotboll svårt? Ja, kanske om man inte varit aktiv och hängt med länge. Som BP och jag
      Jag har oxå svårt att följa med i teknikens utveckling, men med support som Viasats så går det ändå.

      Radera
  8. Visst känns det som om teknik och tålamod hör ihop på något vis...;) Härligt med feedbacken du fått från Viasat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, det här med fördröjning är tråkigt, eller kanske ingår det i tålamodsprövandet. Nu på morgonen kom bilden efter 11 minuter.

      Radera