Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 2 februari 2016

Återställning av TV-box


Trevligt att kunna se morgonnyheterna igen.
Extra trevligt då Donald Trump besegrades i Iowa.

Det här med TV:n har jag tjatat om de senaste veckan efter vår övergång till fiber. Jag har irriterat mig på att det måste göras en
återställning av TV-boxen varje gång jag slår på TV:n. Att det irriterar mig beror förstås på att jag inte klarar av att göra återställningen själv utan behöver hjälp. 

Att börja varje morgon med att vara vara irriterad går inte an så efter att nu i en veckas tid på egen hand och med hjälp av försökt lösa  problemet så var det igår dags för Viasats support igen. Det visade sig att problemet inte är okänt. 

De nya boxarna har en inbyggd energisparfunktion som gör att de är trögstartade. Denna funktion kunde dock kopplas bort genom  c:a 25 olika knapptryckningar som jag lotsades igenom av supporten. Denne kille lika trevlig, tillmötesgående och kunnig som alla synes vara på Viasatsupporten. Visst, nu är jag nöjd med att det fungerar igen, men om nu detta problem är väl känt så borde kanske en information följa med boxen så att kunden på egen hand kan lösa problemet omgående. Ett tips bara. Nåväl, viktigast är att det nu fungerar vilket det faktiskt gjorde nu på morgonen.


10 kommentarer:

  1. Inbyggd energisparfunktion låter ju bra, men visst borde de informerat. Skönt, irritationen är som bortblåst och du kan i lugn o ro kika på tv tidig morgon medan andra som föredrar kan ligga kvar i varma goa sängen ;-)

    SvaraRadera
  2. Så simpelt! Jaha! Det borde de ha informerat om helt klart! Å eftersom du nu är känt hos Viasat och har en blogg, vilket betyder makt, skulle det inte förvåna mig om det snart finns info om problemet med i boxen!

    Trump får mig att vilja spy:-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi helt överens om dagens två avhandlade ämnen.

      Radera
  3. Skönt när tekniken fungerar, men det borde göras lättare både för kunden och leverantören. Några enkla meningar och dom skulle slippa en massa samtal till supporten!
    Synd bara att Donald Trump fastnar på bild! Jag får kalla kårar utmed ryggraden när jag hör honom uttala sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätta att förstå sig på, vare sig TV-bolag eller republikanska presidentkandidater.

      Radera
  4. Trist att man alltid(?) ska behöva ha irritationssläng då det handlar om något tekniskt innan man får det att fungera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför? Tekniksäljarna ser väl en fördel i att ha ett psykologiskt övertag över kunden som då hela tiden blir "underdånigt beroende".

      Visst, som kund gör jag ju som jag själv vill och vi borde nog oftare byta utförare/distributör. Men, när det gäller teknik så upplever jag att jag "sitter på pottan" vem jag än väljer all den stund jag inte själv är en fullfjädrad "tekniker". Då är det ändå bra att köpa av någon som har en bra support.

      Radera
  5. Vad bra att det verkar var ordnat nu. Kunde de inte gjort det enklare om de vet problemet?!?! Men det är kanske att göra saken för lätt!!!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viasat ser nog oxå fördelar med denna ordning att kunderna ofta har kontakt med deras support då varje personlig kontakt ger nya möjligheter till försäljning.

      Radera