Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 26 maj 2016

Så var det dags igen

Grönt, tjockt och frodigt är det vart än 
Idag ska jag klippa gräset för tredje gången på tre veckor. T o m jag tycker att klippningarna duggar väl tätt nu. Men, det nyckfulla vädret ger inte många valmöjligheter i dessa dagar och jag måste ha klippt till på lördag. Då ska vi nämligen ha familjefest. Då kommer barn och barnbarn och vi ska ha ett trippelfirande. Vi firar min födelsedag som var den 17 maj, D:s och min 15-åriga bröllopsdag som är idag och Mors Dag som är på söndag. En sån dag måste det ju bara vara putsat och fint på Getingstorp.
jag fäster blicken. På framsidan.

Det låter kanske lite osexigt att klippa gräset på bröllopsdagen, men att vara tillsammans ute i trädgården en dag som denna, det är väldigt mycket D och jag. Därför känns det i stället väldigt bra.
Ja, på baksidan oxå.
När trädgårdssysslorna är avslutade idag så ska vi förstås fira på två med bl. a. potatisplättar med Kalixlöjrom och champagne. Jo, du läste rätt. Det blir champagne på en torsdag. Men, så är det heller ingen vanlig torsdag.

14 kommentarer:

  1. Stort grattis på bröllopsdagen! De där plättarna (med tillbehören!) låter ju grymma! :) Roligt med mer firande oxå, självklart ska man passa på! Hälsningar från ett regnigt Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Visst ska man passa på att fira. Tyvärr hotas med regn här nu, men jag får ta en gräsyta mellan skurarna. Och sedan kan jag alltid hoppas på att prognosen är fel.

      Radera
  2. Jamen, självklart måste det vara nyklippt till allt detta, eller hur! Det är väl vid såna här dagar det ska vara fint, då njuter man dubbelt upp! Och gratulerar till dagen idag! Och jag undrar, kan jag svänga förbi, jag kan svårligen motstå den där Kalixlöjrommen! Löjrom är det jag svarra när man frågar mig om vilken mat jag tycker allra bäst om!!!
    Ha en superbra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har nyss klippt färdigt. En dag som denna trotsade jag de regnskurar som gav sig till känna. Nu ska jag pusta, njuta och ladda för fortsättningen av dagen.
      Jag sänder dig en tanke då vi smakar på löjrommen.
      Ha de gott!

      Radera
  3. Ett stort grattis på er dag! Ta det lugnt där på gräset så att du sedan orkar njuta av resten av dagen. Det låter verkligen jättegott det som ni planerar att äta och dricka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag har inte tagit det lugnt utan klippt som tusan för att undkomma regnet. Det har dock gått alldeles utmärkt och nu är det njutning som gäller för resten av dagen.

      Radera
  4. Det där är en väldigt fin gräsmatta, värd att kallas just det. Här finns inga gräsmattor, bara grönytor som visserligen klipps men där gräset är den stora förloraren.

    Här faller regn just nu, massor av regn, hoppas du hinner klippa innan vattnet drabbar er.

    Grattis på bröllopsdagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Gräsmattor som de vi har här har vare sig D eller jag någonsin tidigare upplevt. Gräset bara växer; grönt, tjockt och frodigt. Med maskrosor (som jag gillar), men ingen mossa.
      Det regnade när jag började , men jag bestämde mig för att inte bry mig. Det hjälpte för det regn som sedan föll hittade mål just utanför Getingstorp.

      Radera
  5. Stort grattis på bröllopsdagen! Det där med potatisplättar och champagne på en torsdag tycker jag lät som en alldeles ypperlig idé! Fira och ha det bra - med eller utan regn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ibland kläcker man lysande idéer.
      Nu är det klippt och klart och om det vill regna så står jag ut med det. Jag sköljer ner eländet med champagne. Häpp!

      Radera
  6. Stort, stort GRATTIS på bröllopsdagen. Å det är väl självklart att ni ska fira 15 år tillsammans med champagne! Fattas bara, eller hur!!!?

    Grattis även till ytterligare en klippning. Med andra ord så har du haft fint väder. Här hade du inte kunnat klippa gräset då det regnar.

    Det verkar vara en riktig lyckodag för er på Getingstorp:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Lyckodagarna har en tendens att söka sig till Getingstorp.
      Nåt finväder hade jag inte, men jag klippte ändå.

      Radera
  7. Stort Grattis till er båda, så här lite i efterskott :-)

    SvaraRadera