Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 1 oktober 2016

Gomorron oktober

En högst uthärdlig oktobermorgon att vakna till.
Igår sade jag hej då till september och bara blotta tanken på månade oktober fördystrade tillvaron. Så härligt att då tas med överraskning idag då jag vaknat till en alldeles underbar morgon som du kan se här nedan.  Såna verkar det bli flera av för när jag tittar på 10-dygnsprognosen så ser jag mest härligt gula solar och tvåsiffriga temperaturer. 
Nånting har hänt "där ute" och den globala uppvärmningen är nog ändå inte ett kinesiskt påhitt som Donald Trump påstår. Denne pajas som just nu lägger sin kraft på att smutskasta en f d Miss Universum. Med presidentvalet bara en dryg månad bort så borde det finnas viktigare ting att göra för en man som innan året är slut kan vara USA:s nästa president.

12 kommentarer:

  1. Må vi hålla alla tummar och tår för att det inte ska inträffa! Nu pratar jag inte om att oktober kan innebära en massa sol, utan jag syftar mer på sista meningen, den om "Mr Niceguy"...

    SvaraRadera
  2. Varmt, torrt och soligt...man behöver inte längre leta efter vetenskapliga mätserier över global uppvärmning, nu syns det med blotta ögat. Jag råkar fylla år idag (nej, jag firar inte)så mina minnen från detta datum är kyla och höstrusk men det var då det, nu är det annorlunda.

    ...och vad är det för fel med amerikanarna som kan ge sitt stöd till denna osunda person?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis på födelsedagen!
      Ja, vad är det med amerikanarna?

      Radera
  3. Hos oss är det dock lika typ av väder som förra året. Man ligger inte lika länge i poolen även om det fortfarande är skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortfarande skönt i poolen låter inte helt fel.

      Radera
  4. Precis som du hade vi en helt underbar första oktober idag. Helt otroligt! Å jag har faktiskt inte det minsta emot alla klimatförändringar om de innebär vdret vi har haft sedan i maj.

    "God help us all" om Trump blir USA:s nästa president. Nu är Hillary inte så mycket bättre hon heller. Det är ungefär som att välja mellan pest och kolera i en sandlåda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimatförändring i den här riktningen för oss är förstås välkomna, men förändringarna är förstås inte positiva i alla delar av världen.

      Hellre en demokrat än en republikan även om ingendera sidan står för den "perfekta lösningen" som dessutom torde se olika ut för oss alla. Vi får ta det som kommer och hoppas på det bästa. Och bidra själva efter bästa förmåga.

      Radera
  5. Härliga dagar är det, även om vattensituationen är oroande här. Sjön blir mindre och mindre. Länsstyrelsen säger sig inte ha tid att kolla upp att alla vattendomar som gäller för systemet följs. Laxen nedströms ska ju har nåt att plaska i. Förstås både konstigt och oroande att klimatet tycks ändra sig så hastigt att man märker det år från år.
    Ha det så gott
    /Anette
    Lika känner jag för Trumpsituationen, konstig och oroande, men så härligt när folk vågar säga vad de tycker som på Skavlan igår (om du såg).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det känns märkligt det här med vattensituationen. Jag menar, vatten ska ju bara finnas. Men inte ens gamla självklarheter är självklara längre.

      Å så stollen Trump dessutom. Ur led är tiden. Jo då, jag såg Skavlan. Paul Simon var en synnerligen intressant gäst. Han imponerade på mig. 75 är visst ingen ålder. Ha de gott!

      Radera
  6. Att låta blotta tanken på månaden oktober fördystra tillvaron låter inte bra, bättre då att se det från den ljusa sidan, det behöver ju faktiskt inte bli dystert. Värre är det med valet i USA och jag undrar ännu om det verkligen inte finns andra än Clinton och Trump för det känns lite skrämmande. Men som sagt, inte ta ut något i förskott. Såg också Skavlan och håller med, Paul Simon har en personlig utstrålning som man lätt fastanar för och jag uppskattar när folk säger vad de tycker. nej, idag är 75 ingen ålder att frukta. Idag lever vi betydligt längre och är även unga betydligt längre. Himla bra för vem vill bli gammal :-D

    SvaraRadera
  7. Jag kan bara instämma i allt du skriver.

    SvaraRadera