Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 14 oktober 2016

Höstskörd

När D nu håller på att lägga trädgården till vintervila blir det oxå avslutande skörd för en del av vårt trädgårdsgodis som t ex lök, chili och tomater. Mera kommer.
Rödlök, gul lök, vitlök. Snart dags att 
plantera ny vitlök förrresten.

Olika sorters chili.

De siststa tomaterna får mogna i köket.

12 kommentarer:

  1. Åh fantastiskt! Sååå lyxigt med egna grönsaker! Vi är förresten storkonsumenter av lök tror jag. Det går nog åt minst en om dan hemma hos oss ;)

    SvaraRadera
  2. Lyxigt, absolut! "Minst en lök om dagen" låter som en god föresats. Lök är gott, finns i många olika sorter och kan användas på så många olika sätt.

    SvaraRadera
  3. Just ja, måste köpa vitlök kom jag på när jag såg den vackra korgen!

    Lådan med tomater är enastående!

    Plockar D svamp också? Jag hittade svenska trattkantareller i mitt lokala Lidl här i Spanien! 3,99 € för 400 g och jag tänkte på alla de kilon jag plockade för mitt höga nöje i Sverige. Gratis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många gosaker trädgården bjuder på.

      Jo då, D brukar plocka svamp oxå, ofta i sällskap med Nelson. I år har dock tillgången varit dålig.

      Radera
  4. Ingen rast ingen ro. Det är alltså snart dags med nysättning av vitlök.
    PS. Jag tänker på dig varje gång det är liv om PostNord. Du är ju verkligen en av de drabbade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, snart ska vitlöken i jorden.

      Jag tänker oxå ofta på det där trycket som Postnord snuvade mig på. ( https://stevereflekterar.blogspot.se/2015/12/postnord-gladjeforstorare.html )

      Radera
  5. WOW! Årets skörd måste väl vara rekord eller!? Alltså jag menar sommaren och hösten var ju både ovanligt långa och varma.
    Gillar alla chilifrukter och tomaterna. Men en (dum) fråga har jag: vad gör ni med dessa stora mängder trädgårdsgodis? Frysa in? Torka? Ja, äta kan du ju också svara, men dessa mängder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Årets skörd är bra, men inte nåt rekord direkt. Vi brukar ha bra skördar varje år. Däremot är det ofta något som inte går så bra. I år har det varit dill som inte velat vara med. Varför är inte alltid lätt att veta.
      Vad vi gör med dessa mängder? Ja, vi gör som du tror. Fram för allt äter vi dagsfärskt under många månader och så fryser vi in, torkar, syltar etc. och njuter av trädgårdsgodis året runt. Varje dag i veckan. Vi äter alltså inte bara fredagsgodis, vi äter vårt "godis" varje dag i veckan.

      Radera
  6. Så fantastiskt gott!! Och vilken skatt inför den stundande vintern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmmmmmmmmmm! Och alla dessa skatter gräver D upp alldeles "runt hörnet".

      Radera
  7. Oh, vilken härlig skörd!!!
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En härlig, ljuvlig, oskattbar skörd.
      En fin lördag till dig oxå!

      Radera