Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 15 oktober 2016

Saknad vs längtan

Nu när hösten kommit för att stanna så blir känslan bara bättre och bättre. Nu tänker jag inte längre med saknad på den ljuvliga sommar vi haft, nej nu tänker jag med längtan på vad som ligger framför mig. Det är skillnad det.
När plåtarna är pålagda så är poolsäsongen
definitivt över.
Där inne i skogen råder tystnad vid den här tiden.


12 kommentarer:

  1. Snacka om att vara optimist och inte pessimist. Bord nog anamma lite mera av den varan, vilket jag har aningen svårt för. Bara jag tittar på temperaturen så längtar saknar jag den fantastiska sommaren vi har haft. Men du har rätt - fram med positiva tankar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge allt rullar på som man vill i gamla invanda banor så tänker man kanske inte på vikten av att tänka positivt, men när det plötsligt går "grus i maskineriet" så är det ett bra verktyg vilket jag erfarit.

      Radera
  2. Ett väldigt klokt tankeval även om att minnas och tänka tillbaka på den ljuva sommaren som är borta och förbi inte heller är fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är det aldrig fel att tänka tillbaka på det goda man upplevt.

      Radera
  3. Klokskap i kvadrat men inte alltid så lätt att leva efter - det handlar om att leva i nuet, att fånga dagen om man så vill. Men övning ger färdighet och jag är övertygad om att det är möjligt att inte sörja över det som varit och att inte oroa sig för det som ännu inte hänt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att uppnå "klokskap i kvadrat" så behöver man nog en "påminnelse". "Påminnelser" som kan se väldigt olika ut.
      Apropå längtan, om 7 månader är det dags att klippa gräs igen. Bara det.

      Radera
  4. Det gäller att se framåt - helt rätt. Det hjälper inte att gråta över spilld mjölk! Det gäller att fokusera på det som ska komma! :)

    SvaraRadera
  5. Visst är det här och nu som gäller och kanske lite förberedelser för framtiden. Allt ser så prydligt och vackert ut hos er. Allt redo för tuffare tider. Tiden går så fort och snart är vi där igen med gräsklippning, vattning och snigeljakt. Att längta framåt tycker jag är som att önska livet ur sig. Försöker ta vara på varje dag vilken årstid det än är eller väder som bjuds. Känns som du också är bra på det.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. "att önska livet ur sig". Vilket bra uttryck om man tänker "rätt". Låt oss fortsätta ta vara på varje dag vi får. Ha de gott!

      Radera
  6. Ett underbart sätt att se på saken!

    SvaraRadera