Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 26 november 2016

Snart så


Allt mera Advents- och Julpynt har jag nu omkring mig. Idag faller de sista brickorna på plats. En sak väljer vi bort för första gången och det är ljusstaken med fyra ljus där ett nytt ljus ska tändas vartefter Advent fortskrider. Det är aldrig för sent att bryta traditioner och allt måste ju inte vara som förr.
Nu är oxå julstjärnorna på plats.

Liksom de grå dansande tomtarna.

Igår bjöd  D på en asiatisk fiskrätt.


10 kommentarer:

  1. Så fint med adventsstakar och så typiskt svenskt!
    I UK är det lika mörkt i fönstren som alla andra dagar, trist! Men hos mej ska det bli svenskt ljust!
    Ha en fin advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt med väl upplysta fönster så här i adventstider.
      En fin Advent till dig oxå!

      Radera
  2. Här har jag också "julpyntat", det vill säga att jag har tagit fram adventsstjärnan... Jag får väl kanske ta fram lite mer nät jag anländer Sverige. Det är ju trots allt lite mysigare att pynta där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att julpyntet och myset blir påtagligare hemma i Sverige. Det kan ju vara kul att ha lite kvar till hemkomsten.

      Radera
  3. Lite kul faktiskt...det där med att tända de fyra adventsljusen har vi också lämnat därhän. Brandfaran är påtaglig och minnet sviker ibland - onödigt att ta risker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul dessutom att vi brutit traditionen av likartade skäl.

      Radera
  4. Fastnar helt och hållet på maten här. Gud sååååååå gott det ser ut! Rätten innehåller alla mina favo ingredienser - mmmmhhhhhhh:-)

    SvaraRadera
  5. Då hoppas jag att blicken mättar. Det var precis sååååååå gott som det såg ut.

    SvaraRadera
  6. Håller med, allt måste inte vara som förr, men vissa traditioner lever kvar och man väljer själv vilka traditioner man vill ha i sitt eget hem. Det är en väldigt fin julstämning som förmedlas av bilderna här och asiatiska fiskrätten ser verkligen frestande ut.
    Att önska God Jul redan nu känns lite tidigt och jag hoppas jag får tid över framför datorn även i Malaysia. Ha det gott och njut av nuet, det kommer aldrig igen :-)

    SvaraRadera