Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 15 mars 2017

Effektivitet och reursanvändning

I min situation som halvkroppsförlamad så tänker jag ofta på ett annorlunda sätt och på detaljer som de flesta andra över huvud taget inte reflekterar över. En sådan sak är att det med dagens tillgång till internet fortfarande  florerar en sådan  oerhörd mängd pappershandlingar. När man som jag är "enarmad" är pappershandlingar ett gissel. Pappershandlingar som dessutom ska distribueras med post. Därtill med opålitliga Postnord

Detta slog mig senast i förrgår då jag hade varit i kontakt med sjukvården, såväl vårdcentral som sjukhus i två olika ärenden. Till vårdcentralen hade jag med e-post skickat en begäran om att få en läkartid för hälsokontroll som jag genomgår vartannat år. För att denna skickningsväg ska vara säker så använder jag  mitt Bank-ID. En alldeles utmärkt lösning för olika typer av myndighetskorrespondens tycker jag.

Hur fick jag då svar från vårdcentralen? Jo, via e-post där meddelandet var följande:
Hej!
Jag skickar en kallelse till läkarbesök med posten.
Med vänlig hälsning
xx
Distriktssköterska


Varför i himmelens namn ska en kallelse skickas med posten? Jag hade ju lika gärna kunnat få kallelsen, tidpunkten för läkarbesöket, med svarsmailet.

Det andra ärendet gällde ett återbesök till sjukhuset som en uppföljning till mitt akutbesök i juli i fjol. Det var då jag drabbades av plötslig hörselnedsättning och sedan dess är döv på höger öra. 

Efter akutbesöket så var jag på uppföljningsbesök på både Öronkliniken och Audiologen. Efter hörseltestet där så utlovades en snabb kallelse till återbesök hos en specialist, en audionom. Tiden gick och gick och inget hörde jag. Vare sig från Audiologen eller på höger öra. 

Efter tips av en anhörig skickade jag därför en s k egen vårdbegäran till Audiologen. Denna skickade jag med e-post med användande av mitt Bank-ID. Svaret /kallelsen fick jag föredömligt snabbt, men förstås med post. Jag hade tid i förrgår kl. 09.15. Jag fick sms-påminnelse om besöket vid två tillfällen, den 10 och den 12/3.  Kl. 08.05  i förrgår morse, strax innan D skulle hjälpa mig in i bilen för resa till sjukhuset blev jag uppringd och meddelad att besöket var inställt. Personen jag skulle träffa var inte på plats. Sånt kan ju hända även i den bästa av världar så just det upprörde inte mina känslor även om det just då kändes surt.
Jag fick efter många om och men en ny tid den 20 april. Kallelse ska komma, naturligtvis i pappersform med posten. Kallelse i pappersform med posten??? Varför det då jag redan fått tiden vid telefonsamtalet.

Sjukvården är så vitt känt väl datoriserad och de kan använda såväl e-post som sms, men t ex kallelser skickas inte på detta sätt. Varför? Är det någon som har en rimlig förklaring? 

Häromdagen fick jag min inkomstdeklaration från Skatteverket via e-post, Min myndighetspost. Bedöms detta säkert så borde oxå en kallelse till hälsokontroll kunna ske på likartat sätt.

Jag vet att det finns patienter som inte har eller kan använda datorer, men det förklarar inte varför alla patienter ska behandlas efter denna mera resurskrävande"måttstock".

Med tanke på sjukvårdens ständiga resursbrist med påföljande neddragningar så vore det på sin plats med en total översyn hur de faktiskt använder de resurser de ändå har att förfoga över. 

Avslutningsvis så kan jag konstatera att det där snabba återbesöket blir av efter 9 månader. Lite skillnad det jämfört med den s k 90-dagarsgarantin. 270 dagar i stället för 90 dagar.

Bildresultat för patientfokus
Den nya loggan har Landstinget i a f lyckats med.
Den är riktigt smakfull. Alltid något.
PS Liksom gårdagens inlägg är detta ett bra exempel på hur bloggen kan användas för att lätta på trycket i minnesbanken. Ett sätt att "skriva av sig".




10 kommentarer:

  1. Att vår sjukvård skall fungera handlar till syvende och sist om vår trygghet och jag blir riktigt arg över hur du som patient blir behandlad. Jag vet inte vad som är fel men även de kontakter jag haft med sjukvården lämnar övrigt att önska. Att tvingas uppsöka akuten när man är riktigt sjuk är något av en Golgata vandring. Jag fick problem med synen i fjol och blev remitterad till ögonkliniken. Förra veckan kom kallelsen, nio månaders väntetid. Har försökt ringa dit men det finns ingen telefontid ens, det går inte att komma fram. Hur har det kunnat bli så här i vårt fina land?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur har det kunnat bli så här. Sverige som påstås ha världens bästa sjukvård.
      Tyvärr har jag liksom du alltför många negativa erfarenheter för att låtsas att allt är bra. 9 månaders väntetid även för dig ser jag. Är 90-dagarsgarantin ändrad ?

      Radera
  2. Skulle kunna skriva en roman här som svar - efter egna erfarenheter alltså.
    Mitt sjukhus får inte använda e-post på grund av sekretesskäl fick jag höra, men sms med påminnelser går bra uppenbarligen. Min husläkarmottagning (vågar vägra Vårdcentralen efter en kompis erfarenheter) får inte heller använda e-post av samma skäl - SUCK!!!

    Sedan blir jag förbannad över hur du behandlats med det "snabba återbesöket" efter nio månader. Undrar om det går fortare om man ringer och står på sig - blir "a pain in the ass" helt enkelt. Men det orkar man ju inte med. Inte jag i alla fall.

    Av egna erfarenheter vad gäller både min man och jag kan jag säga att den svenska sjukvården har försämrats märkbart under det senaste året. Som tur är har jag/vi vår (snygga) husläkare hos den lokala läkarmottagningen. Där går det fortfarande som på räls, som det alltid gjort. Där kan man till och med fortfarande få snabbakuttider samma dag. Däremot är just den mottagningen så populär att man få vänta tre veckor innan man få träffa sin husläkare för till exempel en hälsoundersökning. Förut var väntetiden max en vecka.

    För en gångs skull ska jag säga - det var bättre förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sekretesskäl? Nonsens. Jag använder ju mitt Bank-ID, är inte det skydd nog?

      Det går inte att ringa och stå på sig, det finns ingen direkttelefon till avdelningarna. Dessutom , jag är så j...a trött på att behöva stå på mig och tjata och det gagnar knappast mina möjligheter att få stämpeln "a pain in the ass".

      Jag har sett att du skrivit väldigt mycket bra om din vårdcentral så undantag finns. Jag är, som du, inte så intresserad av om "husläkaren" är snygg eller inte. Husläkare förresten, varför lever det uttrycket kvar? För att det ska låta som att det är "min personliga läkare" eller..? Jag ska nu träffa ännu en ny vid nästa besök.

      Apropå " det var bättre förr". Vården/ förmågan att behandla sjukdomar är förstås bättre idag, men däremot har sjukvården som organisation totalhavererat vilket lett till ineffektivitet och resursslöseri. Det där med "patienten i centrum" har liksom tappats bort i kaoset. Sjukvårdspersonalen gör nog så gott de kan och skulle kunna göra bättre om de bara gavs möjligheter. Det är den administrativa överbyggnaden som är problemet. Inte minst de politiker som tror att de vet och kan bäst. Sverige har i a f INTE "världens bästa sjukvård". Tycker jag utifrån mina egna personliga erfarenheter under de 16 senaste åren.

      Radera
  3. Visst är det underligt i vårt moderna "papperslösa" samhälle. Det borde kunna gå att begära att man enbart vill ha allt via mail. Om man inte gör det så får man det med papperspost så har även de som inte fixar datorn fått det på rätt sätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där vettiga alternativet som du föreslår finns tyvärr inte. Jag har försökt.

      Radera
  4. Och i Spanien laddar man ned en app, skriver in sina och familjens namn, NIE (som personnummer) och sjukförsäkringsnummer. Sedan kan man göra en väldans massa i den appen. Påminnesle som sms och mail om man vill. Och väl vid vårdcentralen så visar man inte ens upp någon ID-handling. Detta i ett land där man ska visa upp pass eller ID-kort i parti och minut!

    Jag har aldrig förstått mig på det där med vårdgarantin. Det är ju inte som att jag får någon ersättning för att jag inte har fått vård. Det är ju bara en massa ord, egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, det går att lösa. Här hemma hänvisas alltför ofta till sekretess och då tystnar alla då man tror att allt bara handlar om samhällets omsorg om mig som medborgare. Sekretess är en ofta använd "nödutgång" då man inget vettigt svar har.

      90-dagarsgarantin är ett skämt som visar på en total avsaknad av respekt för patienten. Ännu en gång är det där med "från ord till handling" som fallerar. Ett exempel på s k plakatpolitik.

      Radera
  5. Vi skulle i datorernas värld få ett papperslöst samhälle. Skogens träd bugade och tackade, men allt vändes upp och ner. Vi har väl aldrig haft så mycket papper som nu??

    SvaraRadera