Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 18 mars 2017

Fredagspasta


Fredag igår och så klart pasta till middag. Innan middagen så satt vi en stund och njöt av vårljuset inne i Sinnesrorummet. Ett vårtecken. Under vinterhalvåret sitter vi oftast där inne kvällstid och tänder då en brasa, men nu är det en njutning att sitta där inne på dagen när allt badar i vårljus. Då kan vi tala om vederkvickelse.

Sigge trivs i Sinnesrorummet.

Allra helst när det badar i sol.

Det är härligt när vårljuset söker sig inomhus.
D vill inte vara med på bild.

Snart serveras fredagspastan.

Avokado- och basilikapasta. 
God, men lite för krämig/mäktig.

10 kommentarer:

  1. Åhh.. vad härligt det låter och ser ut när Sinnnesrorummet badar i ljus och fina Sigge njuter. Vilket jag förstår att även du gör nu när nya vårtecken ständigt sker. Fredagspasta, kanske därför vi äter pasta så sällan, för att det känns mäktigt. Men måste medge att det ser väldigt gott ut och mäktigt blir det nog bara beroende på hur det tillagas. Vederkvickelse !! Men jisses, vad betyder det ordet, blev alldelses tom i hjärnan och hoppas snabbt till Synonymer.se. Vila och avkoppling alltså ;-) Då önskar jag dig vidare vederkvickelse denna helg !

    SvaraRadera
  2. Visst är det en njutbar tid nu och även om jag fått allt svårare att ta mig fram under det senaste halvåret så lever jag upp med den här extra kicken som våren bjuder på.

    Jag har tagit som min uppgift att ta fram recepten till fredagspastan. Till nästa fredag ska jag försöka hitta nåt lättare.

    Jag har en förkärlek för gamla ord som inte längre är så vanliga i vardagsspråket. Vederkvickelse är dessutom ett väldigt vackert ord tycker jag. Jag önskar dig en god helg fylld av vederkvickelse!

    SvaraRadera
  3. Avokado är gott! Pasta är inte vår favorit, så det äter vi sällan. Men jag kan gilla det någon gång. Min favoritpasta är på en restaurang i Sumpan som serverar pasta med avokado, räkor och svart kaviar (eller rom eller vad det heter) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pasta med avokado, räkor och svart kaviar. Det receptet ska jag försöka hitta och överlämna till D.

      Radera
  4. Bortsett från att den kanske var i "krämigaste laget" så låter just Avocado- och basilikapasta helt fantastiskt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter både gott och lätt, men det var gott och tungt och då blir det ju inte gott. Det blev ett märkligt resonemang det här, men du förstår förhoppningsvis vad jag menar.

      Radera
  5. Vilket läckert skuggspel i Sinnesrorummet! Å Sigge har även här priset - han mediterar, ser du det:-))))
    Å det måste nog vara första gången att du konstaterar att en maträtt inte var 100 procent. Förstår dock vad du menar med "gott och lätt" och "gott och tungt"...

    Åsså lärde jag mig ett nytt ord igen - vederkvickelse. Precis som Anita så tog jag synonymer.se till hjälp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sigge, han vet hur man njuter av livet, i stunden. Men, så har han oxå haft goda läromästare i matte och husse. Och Nelson inte att förglömma.

      Önskar dig en helg fylld av vederkvickelse! Det finns många bortglömda pärlor i det svenska språket.

      Radera
  6. Jag förstår precis vad du menar, avokado (som du ju inte gilla, hörru!) är fett, tjockt och tungt. Fylld med smakupplevelse.

    I sommar när det är varmt kan jag annars rekommendera att koka önskad pastasort, avokado, lite körsbärstomater, oliver, hyvlad parmesan, (lufttorkad skinka om man äter det), olivolja, salt, peppar, kanske klippt basilika och persilja. ¡Es todo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag gillar ju inte avokado, men vill ändå gärna testa. Allra helst sånt som är fyllt med smakupplevelse. Tack för tipset, det går vidare till D.

      Radera