Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 26 april 2017

Trädgårdssäsongen har startat på riktigt

Även om temperaturen envisas med att ligga på en för trädgårdsodling ogynnsamt låg nivå så har D fullt upp ute i trädgården på dagarna. Mycket underhåll och förberedelser och förstås oxå en del nyheter för året.
 Överliggare av trä med formsågade sidoprofiler.
Lika som på boningshusets fönster.

D har fixat och målat 4 nya odlingslådor som hon 
placerat vid gäststugan.  
Där kommer bl. a. jordgubbar att växa.

Grillen och planteringsbänken har idag blivit
 rengjorda inför säsongstart.

Vitlöken frodas. Under fönsterglasen t v kommer
så småningom den första salladen.

10 kommentarer:

  1. Härligt att ni är i gång! Till slut kommer våren på riktigt, bara vi tror på det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt att vara igång. Tron på det goda får man aldrig släppa.

      Radera
  2. Ja, nu är det verkligen på G med våren och sedan kommer sommaren med stormsteg. Hoppas på fin skörd i höst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, till slut så. Riklig skörd inte bara i höst hoppas jag.

      Radera
  3. Ingen rast och ingen ro.. En himla tur att D älskar dessa jobb.
    Är uppväxt i hus med stor trädgård och hönsgård(!? och undrade många gånger varför mina föräldrar byggde det. Altså min mamma älskade att odla, skörda frukter från träden och påta i sina rabatter. Pappan avskydde allt vad trädgårdsarbete hette och ledje ut allt som hade med trädgårdsarbete att göra. Kan inte ens minnas att han någonsin gjorde rent hönsgården. Det fick mamma göra. Men äggen var goda;-)

    SvaraRadera
  4. Ja, nu är det full rulle. Vi funderade på att skaffa höns när vi flyttade hit , men jag fick avgöra och då blev det inga. Det räcker till med jobb ändå som synes. Dessutom kan vi köpa färska ägg nästgårds, på Berga gård ( http://www.berga.net/). Jag saknar att jag inte längre kan utföra trädgårdsarbete. D och jag brukar ibland ställa oss frågan hur här skulle sett ut om även jag varit i toppform och vi hade eggat varandra här ute. Under de 20 år jag bodde i hus med trädgård i Uppsala älskade även jag trädgårdsarbetet. Det är en ljuvlig tid vi går till mötes nu.

    SvaraRadera
  5. Så fin den låga lilla muren är! Och det är mycket som händer nu, saker varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar oxå muren som tillkom för 3 år sedan (https://stevereflekterar.blogspot.se/2014/04/tradgardsprojekt-pa-gang.html).
      Den är en av D:s alla lysande idéer som hon sedan förverkligar när tankeprocessen haft sin gång och även jag "kommit med på vagnen".

      Radera
  6. Det ser så mysigt ut. Och nu är det faktiskt dags för våren att komma på riktigt - i morgon landar vi i Sverige!

    SvaraRadera
  7. Ja, nu börjar det likna nåt där ute och vill det sig väl så kan det t o m bli grillpremiär på 1 maj. I vart fall bör vi få möjlighet till årets första växthusmåltid.
    Välkomna hem!!!

    SvaraRadera