Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 5 juni 2017

Grekiskt och nordafrikanskt

Igår bjöd D på middag med såväl nordafrikanska som grekiska influenser; harrissahalloumi med rostade morötter. Rätten föregicks av en ouzo och till bjöds ett rött grekiskt vin. 

Både smak- och kryddrikt vill jag lova.
Utbudet av grekiska viner på Systembolaget är mer än lovligt skralt. Eftersom barnen känner mig som Grekgubben och vet att jag älskar det mesta med Grekland så brukar dom se till att förse mig med grekiska viner så det finns alltid nåt på lager när måltiden så kräver. Nu är ju grekerna inga fantastiska vinmakare, men det är nåt speciellt, nåt robust över grekiska viner som tilltalar mig och som går väl ihop med det grekiska köket. Sedan har vi förstås det speciella kådasmakande Retsina som är en absolut favorit.


7 kommentarer:

  1. Grekgubben !! Det var en lite rolig benämning på dig som tycker så mycket om Grekland. Vinet, den grekiska maten och kulturen är ju så speceill och du har säkerligen många fina minnen från resorna dit. Här dricker vi mest maltesiska viner och gärna Italienskt. Tror faktiskt aldrig att jag sett grekiskt vin på hyllorna här men blev lite nyfiken så nu ska jag undersöka om det finns alls :-)
    Önskar dig en fin fortsatt Måndag på Getingstorp !

    SvaraRadera
  2. Att leva som fåraherde och olivbonde i Grekland är nåt jag skulle velat testa. Nu har ju det tåget gått så då får jag nöja mig med att leva lite grekiskt i vardagen ibland. Inte så tokigt det heller. Ha de gott på ön!

    SvaraRadera
  3. Vilken grej - egna leverantörer av grekiskt vin. Det är till att ha det bra på den fronten. Självklart ska man ha det som passar till maten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, även på detta område är jag lyckligt lottad. Visst är det viktigt att mat och vin är i samklang med varandra.

      Radera
  4. Måltiden är helt i min smak!!! Alla D:s vegetariska rätter - utom dom med quorn - ser alltid riktigt goda ut. Är ingen vinkännare alls, men vet att jag alltid var den enda på jobbet som gillade Retsina. Ingen annan gjorde det. Förstår inte varför. Så jag är glad att du/ni också gillar det vinet. Det känns tryggt;-)

    SvaraRadera
  5. Ja, det var drägel.drägel som du brukar säga. Alla D:s maträtter är goda, vackra och smakrika. Även de med quorn.

    SvaraRadera
  6. Den där middagen ser riktigt god ut! Skulle definitivt falla mig i smaken :)

    SvaraRadera