Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 17 september 2018

Femte gången

Nu när sommaren går mot sitt slut så växer gräset så det knakar. Igår klippte D för femte gången i år. Efter det så bjöd hon på  en favorit i reprisTorsk med frasigt täcke och citronsås. Måltiden kom inte med på bild den här gången, men lika god som vanligt var den.

Innan D bjöd på söndagmiddag så hade hon klippt gräset för
femte gången i år.



6 kommentarer:

  1. Vet inte om gräsklippning för femte gången är lite lite eller vanligt men det kan absolut inte vara för många gånger det klipps. Fast hur jag nu tänkte där vet jag inte 😳 Men grönt är det på bilden och inga höstfärger, ännu. Torsken smakade säkert som vanligt, det vill säga ljuvligt gott! Idag har vi köpt färsk svärdfisk som maken ska tillaga. Skulle gärna äta fisk oftare men kocken i köket gillar kött och variation är säkert bra. Har aldrig riktigt förstått varför det står överallt att man ska undvika rött kött, för hälsan. Det skulle jag mer än gärna göra men var i ligger det dåliga. Inte rätt person att fråga kanske, du äter ju inte kött men förmodar att orsaken är någon annan. Ha en fin fortsatt måndag Steve!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fem gånger är inte bara lite lite, det är mycket lite.
      Svärdfisk låter spännande,det har jag aldrig provat. Så vitt jag vet.
      Vi ändrade mathållning efter min stroke och minskade då bl. a. på kött. Vi upptäckte snart att vi inte alls saknade kött. Vi hittade spännande, nyttiga och goda alternativ. Slutade definitivt efter ett antal skandaler med "fuskkött" i handeln. Nu är det så långt gånget att jag inte skulle kunna få ner en enda köttbit. Ha en skön avslutning på måndagen!

      Radera
  2. Nu "ljög" du ju lite Steve, i din kommentar till Anita alltså;-) För julskinka är faktiskt kött den också;-)
    Svärdfisk som Anita skriver om finns här också, men är betydligt vanligare i Medelhavsländerna. Himla god är den, men om den steks en sekund för länge så blir den snustorr. Knepigt att tillaga med andra ord. Men på sushi får man den i "råformat" - himla gott faktiskt. Testa! Ni som är vegetarianer borde testa sushi med tonfisk, lax, svärdfisk och en massa andra varianter.
    Visst ja, gräsklippning var det;-) Här har HSB också varit igång för femte gången den här sommaren och klippt gräset. Å killen var trevlig nog att inte börja med klippningen klockan 7 på morgonen;-)

    SvaraRadera
  3. Aj då. Där fick jag för att jag skriver om "allt" på bloggen. Undantaget som bekräftar regeln.
    Svärdfisk verkar inte säljas så frekvent nu då den är "rödmärkt"av WWF.
    Sushi har jag provat och sedan valt bort, "not my cup of tea".
    Se där, femte gången i Täby oxå och det håller du koll på. Inget undgår din skarpa blick.

    SvaraRadera
  4. Det är helt otroligt så gröna gräsmattorna har blivit och dom växer så det knakar! Man tror inte det är sant. Halmmattorna som låg där i somras är ett minne blott!

    SvaraRadera
  5. Ja, här kan vi snacka om förmåga till återhämtning.

    SvaraRadera