Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 23 september 2018

Tilltalande för ögat, men...

Igår bjöd D på en maffig räkmacka efter ett recept från tidningen Allt om mat. Bl. a. innehöll receptet surdegsbröd och srirachasås. Inte helt lyckat då brödet blev väldigt segt och såsen alldeles för stark. Den dödade allt annat. Jag gillar D:s egna räkmackor mycket bättre.  
Brännande het räkmacka.
Som dessert bjöd hon turkisk yoghurt med saffranshonung och päron. Även det receptet ur Allt om mat. Inte heller det någon lyckad kombination. Jag föredrar D:s  stekta päron med glass.

En dessert där smakerna spretade åt olika håll.
I tidningen Allt om mat är recepten ofta flashiga med alltför många ingredienser, ingredienser som dessutom inte alltid harmonierar med varandra.
Tyvärr lyckas jag inte hitta recepten på nätet och länka   vilket jag normalt brukar göra. Men, det kanske inte gör så mycket då det är rätter som jag inte rekommenderar mera än till beskådan.

6 kommentarer:

  1. Vet du, det är nästan härligt att få höra att maten inte är god varendaste gång för så är det ju. Man kan inte lyckas.

    Och jag håller helt och fullt med dig om recepten i Allt om Mat. För speciellt och flashigt. Jag prenumererade på Matmagasinet, de hade lite med "vanlig" mat och dessutom kostade den halva priset.

    Turkisk eller grekisk yoghurt är supergott med en skivad banan och bara lite ringlad honung över. Det åt jag i dag, hade dessutom lite fullkornsrisflingor till. Bananen kan även bytas ut mot andra frukter eller bär.

    SvaraRadera
  2. Intressant att du har samma erfarenhet av Allt om mat. Där dröjer det innan vi väljer ett nytt recept.
    Tack för tipset med yoghurt och banan.

    SvaraRadera
  3. Det är nog första gången du skriver om två rätter som inte kom upp i den klass som du är van vid liksom vi läsare. Har faktiskt aldrig kollat Allt om Mat. Vad gäller recept så håller jag mig till Jamie Oliver min guru;-)
    Även om rätterna inte var goda så är de åtminstone en fröjd för ögat, men det blir man ju inte mätt av;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vanligtvis är jag supernöjd med vad D bjuder. Jamie Olivers recept har jag aldrig testat, men han är en frisk köksfläkt.
      Det tar tid att se sig mätt.

      Radera
  4. Tråkigt att det inte smakade bättre, men om det inte ibland blir lite sämre så skulle man ju inte uppskatta allt gott man lyckas göra. Snyggt på bild i alla fall! ;)

    SvaraRadera
  5. Tillagningen var det inget fel på och vackert blev det. Det var receptet som jag inte tyckte om.

    SvaraRadera